WebwinkelKeur neemt EuroSafeShop over

WebwinkelKeur neemt EuroSafeShop over

Na eerdere overnames van Friendlyshops, Klantenscores.nl en het Keurmerk Veilig Winkelen werd vandaag bekend dat WebwinkelKeur het EuroSafeShop-keurmerk heeft ingelijfd. Met de vierde overname in relatief korte tijd komt WebwinkelKeur weer een stapje dichter bij haar doelstellingen om het grootste keurmerk van de kleine en middelgrote webwinkeliers te worden.

“Het is voor ons een logische stap”, zegt oprichter Marcel Landeweerd wanneer wij hem telefonisch vragen naar de reden achter de overname. “EuroSafeShop mag met een honderdtal leden misschien niet heel groot zijn, het keurmerk is wel Europees georiënteerd en dit past goed bij ons EU-pakket dat we anderhalf jaar geleden hebben gelanceerd.”

‘De markt is redelijk volwassen geworden’

Sinds de oprichting in 2010 kiezen steeds meer MKB-ondernemers voor WebwinkelKeur. Inmiddels maken ruim 4500 webwinkels gebruik van de oplossing. “Ons doel is om deze ondernemers een betaalbaar, innovatief en kwalitatief keurmerk te bieden met een grote focus op klanttevredenheid. We vullen hiermee het gat tussen de duurdere keurmerken met een strenge controle en de goedkopere keurmerken die de regels minder nauw nemen. Bovendien laten we zien dat een goede controle te combineren is met een aangename prijs.”

Er zijn nog altijd kleinere partijen actief die enkel een logo lijken te verkopen en een minimale controle uitvoeren, maar de markt is volgens Marcel redelijk volwassen geworden. “Als je even googelt vind je nog steeds tientallen keurmerken, maar veel hiervan zijn weinig vernieuwend en hebben slechts enkele tientallen leden. Deze labels zullen naar verwachting langzaam maar zeker verdwijnen. Zo ontstaat er een serieus aanbod van enkele volwassen keurmerken die elkaar op aanbod beconcurreren. Dat is goed voor de ecommerce-markt in het algemeen en het vertrouwen in keurmerken in het bijzonder.”

‘EuroSafeShop zal gefaseerd verdwijnen’

Op de vraag of EuroSafeShop ook zal verdwijnen, antwoordt Marcel bevestigend. “Het keurmerk zal voorlopig nog als label blijven bestaan, maar zodra de bestaande leden voldoen aan de strengere richtlijnen van WebwinkelKeur worden ze stapsgewijs overgezet naar ons keurmerk.”

EuroSafeShop zal hiermee gefaseerd verdwijnen, maar dat is ook de bedoeling van het bedrijf. In een persbericht verklaart de partij dat het al eerder besloten heeft de activiteiten te staken en op zoek was naar een keurmerk dat de continuïteit voor haar leden kon garanderen. WebwinkelKeur kwam hierbij als beste uit de bus.

Hoewel de overname ervoor zorgt dat WebwinkelKeur relatief eenvoudig groeit en weer wat dichter bij haar doelstellingen komt, is het niet Marcels intentie om alle keurmerken in rap tempo over te nemen. “Ik denk dat het goed is dat er meerdere partijen naast elkaar opereren, zodat je elkaar scherp houdt. In 2010 waren wij het eerste keurmerk dat ook klantbeoordelingen aanbood. Tegenwoordig hebben vrijwel alle andere partijen ons voorbeeld gevolgd. Dit laat zien dat onderlinge concurrentie zorgt voor een beter aanbod richting de webwinkelier.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten