WebwinkelKeur lanceert internationaal vertrouwensprofiel

WebwinkelKeur lanceert internationaal vertrouwensprofiel

WebwinkelKeur heeft haar internationale vertrouwensprofiel TrustProfile gelanceerd, dat momenteel wordt getest door webwinkeliers in Frankrijk, Spanje en Italië. “Het label is een mooie stap in het verwezenlijken van onze internationale ambities”, aldus directeur Daan Vaneker.

Sinds de oprichting in 2010 weet WebwinkelKeur zo’n zevenduizend leden aan zich te binden, waarmee het keurmerk in Nederland en België een mooi marktaandeel heeft veroverd. In het buitenland zijn volgens Daan echter nauwelijks partijen die zich net als WebwinkelKeur richten op kleine en middelgrote webwinkeliers. “In de praktijk zie je daarom dat daar alleen de écht grote spelers een keurmerk voeren.”

‘Het is een weergave van alles wat beschikbaar is over een webwinkel’

Door zich aan te sluiten bij TrustProfile kunnen ook retailers met een beperkt budget tonen dat ze een betrouwbare partij zijn. Via TrustProfile kunnen aangesloten spelers zichzelf presenteren, reviews verzamelen en tonen, laten zien dat de veiligheid van de webwinkel is gegarandeerd en aantonen dat de identiteitsgegevens zijn geverifieerd.

TrustProfile is geen keurmerk.

Daan benadrukt dat TrustProfile geen keurmerk is. “We doen geen geschilbemiddeling. Bij WebwinkelKeur bemiddelen we dagelijks bij zo’n tien conflicten. In het buitenland durven we dat – in verband met de andere talen en culturen – nog niet aan.” Wel kunnen webwinkeliers die een lokaal keurmerk voeren dit kwaliteitslabel toevoegen aan hun profiel.

Voor retailers zonder keurmerk is het een mooie manier om vertrouwen te winnen. Maar Daan geeft aan ook spelers te willen bedienen die wél een keurmerk hebben. “Je kunt het zien als een weergave van alles wat online beschikbaar is over een webwinkel.” Achter de schermen wordt er hard gewerkt om het aantal elementen doorlopend uit te breiden. “We zijn nu bezig met een gedragscode, waarmee webwinkeliers aantonen dat ze professioneel handelen.”

Mooie stap in verwezenlijken internationale ambities

Omdat slechts een klein deel van de webwinkels een keurmerk heeft, varen buitenlandse consumenten volgens Daan nog meer op reviews dan bij ons het geval is. Ook hier ligt volgens hem een uitdaging voor webwinkeliers. “Het is vaak lastig voor ze om een gemêleerd beeld te schetsen, omdat ze de tools niet hebben om klanten een geautomatiseerde uitnodiging te sturen om een beoordeling achter te laten. Hierdoor verzamelen ze vooral uitschieters naar boven en beneden.”

Eind dit jaar gaat TrustProfile live voor het grote publiek.

Momenteel wordt TrustProfile getest door enkele tientallen webwinkeliers in Frankrijk, Spanje en Italië. Het is de bedoeling dat het label eind dit jaar live gaat voor het grote publiek. “We beginnen met de lancering in de testlanden, maar in principe kan het wereldwijd worden ingezet. Alleen de Nederlandse markt gaan we niet bedienen, aangezien we hier al actief zijn met WebwinkelKeur.”

Daan durft geen uitspraken te doen over hoe snel TrustProfile erin slaagt om bekendheid of afnemers op te bouwen, maar geeft aan geen haast te hebben. “We groeien graag rustig en autonoom.” Initieel richt TrustProfile zich op buitenlandse retailers, maar Daan sluit niet uit dat het label op termijn ook beschikbaar wordt voor Nederlandse webwinkeliers die in het buitenland actief zijn.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten