menu

Webwinkeliers zelf in productfotos

Webwinkeliers zelf in productfotosAls webwinkelier zelf je producten aanprijzen en als model fungeren voor de foto’s? Het klinkt alsof er geld bespaard moet worden of alsof deze eenpitter alles zelf wil doen. Maar dat is niet de reden waarom steeds meer webwinkeliers in Korea zelf op de productfoto’s van de webwinkel staan.

Webwinkelier wordt een bekend gezicht
Het concept waarbij de webwinkelier zelf het gezicht wordt van zijn bedrijf, is zeker niet nieuw. In de modewereld, en zelfs in de internetwereld waarin de directeuren van Google, Microsoft en zeker Apple voor een groot gedeelte het imago uitstralen van de organisatie, is het vanzelfsprekend dat deze figuren toonaangevend zijn in hun doen en laten. Alles straalt hun merk uit. In Korea is een trend ontstaan waarbij de webwinkelier bijna in alles van de producten terug te vinden is. Tot in de productfoto’s aan toe!

Webwinkelier bepaalt het succes
Een ondernemer bepaalt met zijn keuzes natuurlijk altijd het succes van zijn zaak, maar zijn privélevensstijl heeft normaal in mindere mate invloed op de onderneming. In Korea is dit niet langer het geval. Veel van de kleinere webwinkels in Korea zijn gestart nadat de ondernemer zelf bekend is geworden met een blog, community of website. En in het land is het extreem belangrijk wie er achter de webwinkel zit en hoe zijn leven eruit ziet. Om die reden laten webwinkeliers zich ook steeds meer zien.

Een van deze webwinkeliers is Park Jun-Sung. Eigenaar van Mutnam, een hoogstaande webwinkel in herenkleding laat zich voor de productfoto’s van zijn webwinkel fotograferen met een lifestyle tijdschrift in zijn hand, of zittend bij een bekend koffietentje in een grote stad. Puur om te laten zien hoe hip of trendy hij is en welk imago er bij deze kleding past. Langslopende mensen kijken toe alsof er hier een bekende filmster zit, maar in feite is hij dat ook.

Want alhoewel hij CEO is van Mutnam.com, een heren kledingwebwinkel met een omzet van 23 miljard won (ongeveer 15 miljoen euro), is de 31-jarige webwinkelier ook gewoon een bekendheid geworden in het land. Zijn uitspraken, interviews en imago is inmiddels een lifestyle in het land geworden en de man heeft ook een echte eigen fanbase op kunnen bouwen, vergelijkbaar met rocksterren in het land.

Geen uitzondering
Park Jun-Sung is niet de enige webwinkelier die op deze manier zijn producten promoot. Het is ongeveer een jaar of drie geleden begonnen en inmiddels een ware trend in het land geworden. Steeds meer webwinkeliers laten zichzelf zien. Meerdere CEO’s zijn terug te vinden in allerlei promotiemateriaal en productfoto’s. Volgens Choi Jae-Yong, directeur van de Korea Social Media Agency en e-commerce professor van de Anyang Universiteit, is de trend ontstaan door de harde concurrentie.

Op prijs valt er bijna niet meer te concurreren en dus moet de webwinkel het hebben van de kwaliteit of het juiste imago. Dit wordt nu met deze trend tot in het extreme doorgevoerd. Internet en dan vooral de recente trends van social media maken de kloof tussen een CEO van een organisatie en zijn doelgroep, ook steeds kleiner.

Nederlandse webwinkeliers
Ook in Nederland lijkt de trend deels merkbaar. Natuurlijk zijn ondernemers van grotere ondernemingen al langer bekend van naam. Maar door social media als Twitter en Linkedin komen we ook steeds vaker foto’s, persoonlijke uitspraken en hun eigen levensstijl tegen.

Hoelang zal het nog duren voor het blauwe mannetje van Bol.com vervangen wordt voor de privékiekjes van Daniel Ropers in zijn eigen huiskamer?

Reacties