menu

Webwinkel KW-Commerce verkoopt alles via Amazon

In de ecommerce lijkt de webwinkel wel de heilige graal, zonder webshop immers geen online verkopen. Toch? Het Duitse bedrijf KW-Commerce denkt daar net iets anders over. Het verkoopt alle producten van hun twee merken Kwmobile en Kalibri via Amazon en bezit daarmee dus zelf geen webwinkel.

Praat met webwinkeliers over grote marktplaatsen als Amazon of eBay en je hoort gemengde geluiden. Ja, zo’n online platform is handig om extra bekendheid en wat sales te generen, maar het is iedere keer weer een crime hoeveel procent je van je verkoop moet afstaan aan deze ecommerce-giganten. En dus zullen alle webwinkeliers uiteindelijk toch het liefst via hun eigen webwinkel willen verkopen. Sowieso omdat je dan geen data vrijgeeft aan de marktverslinders Amazon en eBay, maar ook omdat je dan beter contact hebt met de klant en je snel en gemakkelijk dingen aan je winkel kunt aanpassen.

Producten via Amazon verkopen

Een opmerkelijke uitzondering in deze industrie is KW-Commerce. Dit Duitse bedrijf bestaat uit 230 man personeel en heeft meer dan vier miljoen klanten die maandelijks zo’n 334.000 bestellingen plaatsen. Geen kleine speler dus. Het Duitse techmagazine t3n ging in gesprek met mede-oprichter Jens Wasel.

Voor haar eigen merken Kwmobile en Kalibri heeft het bedrijf slechts merkwebsites opgezet, waar allerlei informatie is te vinden, maar géén webwinkel. Producten worden hier geïntroduceerd en er worden verschillende diensten aangeboden, zoals bijvoorbeeld downloads van handleidingen. Wie een mooi smartphone-hoesje heeft gezien, kan niet op de site bestellen, maar moet het product kopen bij Amazon, eBay of Teramobile. De websites worden binnenkort wel uitgebreid met een webwinkel, maar ook daar is het de schijn die bedriegt. Een klant kan namelijk van alles in het winkelwagentje stoppen, maar bij het afrekenen wordt hij toch echt herleid naar Amazon.

Digitale schaalvoordelen

“We hadden enige tijd lang een eigen online shop, maar dat werkte niet voor ons”, zo legt Wasel de opmerkelijke beslissing uit. Door op Amazon te verkopen wil Wasel met KW-commerce meer omzet generen dan hij ooit heeft gedaan toen ze nog wel eigen webwinkels hadden. Hij verwacht dit te kunnen doen dankzij de ‘digitale schaalvoordelen’ die Amazon met zich meebrengt.

Amazon sorteert alle producten in de categorieën of in een zoekresultaat altijd op basis van de mogelijke aankoopkans. Voor deze sortering baseren ze zich op een geavanceerd ranking-algoritme. Een grote rol hierbij spelen het verkeer naar de desbetreffende productpagina op Amazon, het aantal verkochte producten en de daaruit voortvloeiende conversieratio. Als een product veel aandacht krijgt en goed verkoopt, dan zal dat artikel hoger in de zoekresultaten en op de categoriepagina’s verschijnen. En die verhoogde zichtbaarheid kan weer gemakkelijker leiden tot meer verkopen.

‘Extra omzet compenseert de extra kosten’

Het grootste nadeel, zo erkent ook Wasel, is dat tegenover die digitale schaalvoordelen wel staat dat het bedrijf nog steeds acquisitiekosten maakt. Dat doet iedere webwinkel natuurlijk, maar daarbij moet KW-Commerce óók een verkoopcommissie afstaan aan Amazon. En daarmee lijkt verkopen via die marktplaats dus duurder dan verkopen in de eigen shop. “Dat is waar, maar het interesseert ons niet. Onder de streep blijft er bij ons op deze manier namelijk meer over.”

Tags

Reacties