Webshop at School bereidt jongeren voor op nieuwe arbeidsmarkt

Webshop at School bereidt jongeren voor op nieuwe arbeidsmarkt

Vrijdag werd Webshop at School gelanceerd; een lesprogramma van Jong Ondernemen en FutureNL. Met de gratis digitale lessen worden vmbo-leerlingen voorbereid op de veranderende arbeidsmarkt. Programmaontwikkelaar Annet Kloprogge: “Al in de eerste week bereiken we duizenden leerlingen, waardoor het niet anders dan een succes kan worden.”

Hoewel er talloze initiatieven zijn om jongeren hun digitale en ondernemende vaardigheden te laten ontwikkelen, was de lancering van Webshop at School volgens Annet geen overbodige luxe. “Binnen het mbo en hbo zijn er al diverse projecten. Ook havo- en vwo-leerlingen kunnen kiezen uit verschillende lesprogramma’s, maar voor jongeren op het vmbo was het aanbod nog zeer mager. Daar wilden wij verandering in brengen.”

Voorbereiden op de arbeidsmarkt van de 21e eeuw

In tien lessen van ongeveer een half uur leren de jongeren alles over het ontwerpen van een webshop. Zo maken ze kennis met het online ondernemerschap, ontwerpen ze een huisstijl, gaan ze aan de slag met SEO en leren ze hoe je een webwinkel bij de doelgroep onder de aandacht brengt. Ook wordt er stilgestaan bij thema’s als duurzaamheid en eerlijke handel.

Een aantal bekende ecommerce-spelers, waaronder Coolblue, Picnic en Thuisbezorgd.nl, hielp mee met de ontwikkeling van het lespakket. “Je zou denken dat het lastig is om deze partijen te strikken, maar ze waren eigenlijk meteen bereid om ons een kijkje in hun digitale keuken te geven en mee te denken over de lesstof.”

‘Verdubbeling lijkt me zeer reëel’

Elke les begint met een video, waarin in enkele minuten het thema van die dag wordt uitgelegd. Vervolgens worden de leerlingen in duo’s aan het werk gezet. Voorafgaand aan de studiemethode hebben de jongeren een test gemaakt, zodat tegenpolen aan elkaar kunnen worden gekoppeld. “Zo leren ze samenwerken en kunnen ze elkaars kwaliteiten benutten.”

Dat de behoefte aan een dergelijk programma groot is, blijkt volgens Annet uit het feit dat in de week voor de lancering al 230 docenten zich hadden aangemeld. “Met deze docenten bereikt Webshop at School nu al 6500 leerlingen. Gezien de enorme interesse verwachten we dat dit aantal snel toeneemt. Een verdubbeling aan het einde van het jaar lijkt me zeer reëel.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten