menu

Wat als webwinkels zelf ook bezorgen?

wat als webwinkels zelf ook bezorgen?In Amerika heeft Amazon al haar bezorgdiensten opgezet. In Rusland werken webwinkels ook al aan betere bezorgopties en zojuist valt te lezen dat Alibaba  een belang wil nemen in het nationale postbedrijf van Singapore. Worden webwinkels straks ook pakketvervoerders, en wat zijn de invloeden hiervan voor de kleine webwinkelier?

De Chinese webwinkel Alibaba wil een belang nemen in het nationale postbedrijf van Singapore. De online gigant legt daarvoor zo’n 250 miljoen dollar op tafel. Dat maakten Alibaba en Singapore Post eerder vandaag bekend. Alibaba neemt een belang van circa 10%. Daarnaast willen de bedrijven een joint-venture optuigen die zich bezig gaat houden met logistiek voor e-commerce. SingPost haalt nu al een kwart van zijn omzet uit e-commerceactiviteiten, en hoopt door een samenwerking met Alibaba groei te behalen op dat gebied.

In Nederland zijn nog geen samenwerkingen van dit formaat. We hebben in Nederland enkele grote webwinkels maar logistieke spelers als DHL of PostNL zijn dermate groot dat ze zeker niet afhankelijk zijn van een of enkele ecommerce-spelers.

Maar veel belangrijker nog, de ecommerce-spelers zijn ook niet afhankelijk van de diensten van de logistieke spelers in ons land. Juist in andere landen om ons heen richten webwinkels zich op de logistiek omdat daar geen tijdige en stabiele bezorgingen mogelijk zijn, en webwinkels daarom niet  kunnen concurreren met de fysieke retail. Gechargeerd gezegd willen webwinkeliers daar meer logistieke oplossingen en als de logistieke bedrijven die niet (betaalbaar) gaan aanbieden, doen ze het zelf. In Nederland wordt het meeste toch wel aangeboden, is de logistiek naar verhouding betaalbaar en vernieuwen logistieke spelers nog door. De kans dat een Ahold of RFS Holding dus een belang koopt in een logistieke speler om daarmee wat te kunnen forceren is niet zo groot.

Eén Europese ecommerce-bezorger?
Maar tegenwoordig gaan veel webwinkels crossborder en Europees gezien kan het zeker nog beter. Voor kleinere webwinkels is het lastig om een invloed te verkrijgen op heel Europa. Maar een Amazon die zowel in Duitsland, Spanje als andere Europese landen actief is heeft zeker ook wel Europese wensen. Ook modemerken als Zalando die ook nog eens hoge retouren en daarmee dubbele logistieke kosten in de boekhouding hebben staan, zullen zeker nog wensen op hun lijstje hebben staan. Wat nu als een of enkele van dit soort partijen samenwerken en een eigen logistieke speler in de markt zetten?

Grotere webwinkels zoals Bol.com of Wehkamp worden nu al handelsplatformen voor meerdere merken en meerdere webwinkels. In het begin hadden veel partijen nog veel kritiek. De spelers krijgen op deze manier te veel data en kennis in huis. In hoeverre zouden deze spelers straks wel jouw pakketjes mogen bezorgen of zou dat echt een brug te ver zijn?

Je data deel je liever niet met je concurrent. Maar wat nu als deze een logistieke oplossing biedt, die ook opslag heeft en dus de consument een bezorgdag (of zelfs tijdsvak!) kan laten bepalen, door heel Europa bezorgt en aan andere specifieke eisen voldoet, zou je dan toch overstag gaan? Eén Europese bezorger speciaal voor webwinkelpakketjes, die helemaal is ingericht op ecommerce en alle oplossingen biedt die juist in de ecommerce gewenst zijn. Zou jij er gebruik van maken?

Tags

Reacties