VidaXL: ‘Eind 2017 hebben we een miljoen producten’

VidaXL: ‘Eind 2017 hebben we een miljoen producten’

VidaXL stelde vanaf oktober vorig jaar haar platform open voor collega-webwinkeliers. De marketplace is inmiddels een half jaar actief en de eerste 17.000 artikelen staan live. Maar als het aan commercieel directeur Kijo Oudshoorn ligt, zal dit aantal in rap tempo stijgen. “Aan het einde van het jaar willen we een assortiment hebben van een miljoen producten.”

Met de vorig jaar gelanceerde marketplace wil VidaXL ervoor zorgen dat verkopers net zo internationaal kunnen opereren als zijzelf. Het bedrijf beheert webwinkels in 24 talen, waarmee het wereldwijd 3,5 miljoen unieke bezoekers trekt. Al sinds de start in 2006 maakt het Bedrijf gebruik van marktplaatsen om snel bereik te krijgen in nieuwe landen. Na tien jaar ervaring met andere marktplaatsen, vond VidaXL het eind vorig jaar de hoogste tijd om haar eigen platform open te stellen.

Voor het einde van het jaar een miljoen producten

Volgens Kijo ligt de kracht van VidaXL in het goed aanvoelen van de behoefte van de consument. “Sommige retailers kiezen ervoor om een zo compleet mogelijke productcategorie aan te bieden. Wij werken vanuit een heel ander perspectief. Wij vinden dat ieder artikel iets moet toevoegen en bekijken per product of het goed verkoopt. Zo vind je bij ons wel een wasbak voor de badkamer, maar geen douchematje.”

Het online warenhuis heeft een assortiment van ruim 20.000 eigen producten. Momenteel komen hier ongeveer duizend artikelen per maand bij, maar nog voor het einde van het jaar wil Kijo haar klanten een miljoen producten aanbieden. Een flinke doelstelling, maar Kijo is ervan overtuigd dat het haalbaar is. “Op onze marketplace vind je nu 17.000 producten, maar er staan al zo’n 300.000 artikelen klaar die binnenkort live gaan. Vanaf dan kan het wel eens heel hard gaan.”

Word niet te afhankelijk

Sommige retailers zijn bang dat de aansluiting bij een extern verkoopkanaal ten koste gaat van de verkoop via de webwinkel zelf, maar dat is volgens Kijo onterecht. “Hoewel we webshops hebben in bijna dertig landen, maken we nog veel gebruik van marktplaatsen. Onze ervaring is dat het heel goed samengaat. Onze Franse shop is één van de meest verkopende webwinkels, terwijl Frankrijk het land is waar we zijn aangesloten bij de meeste marktplaatsen. Ik denk dat het pas een probleem wordt wanneer je té afhankelijk bent van een extern kanaal.”

Kijo vertelt dat VidaXL in de begintijd sterk afhankelijk was van eBay. “Dat zou ik nu anders aanpakken, maar er is tegenwoordig ook meer mogelijk. Tien jaar geleden waren er minder platformen, bovendien was het veel arbeidsintensiever om ermee te koppelen.” Bang voor de komst van Amazon is hij niet. Sterker nog, hij zou zijn verkopers aanraden om ook met Amazon in zee te gaan. “Ik zou groots inzetten en kijken welke kanalen het meest opleveren.”

Elk jaar ruim vijftig procent groei

Momenteel bouwt VidaXL een nieuw distributiecentrum van 100.0000 vierkante meter in Venlo, dat eind dit jaar klaar moet zijn. Hier kunnen webwinkeliers die hun producten aanbieden via de marketplace hun producten eventueel ook opslaan. Vanuit Venlo zullen voortaan alle Europese verzendingen worden verwerkt.

Het bedrijf groeide de afgelopen jaren met vijftig tot zestig procent op rij, waarmee het in 2016 goed was voor een omzet van 175 miljoen euro. Ook dit jaar verwacht Kijo minimaal te verdubbelen qua omzet. “We weten hoe we een effectieve marketingcampagne moeten voeren en hoe we veel bezoekers trekken. En met de marketplace erbij kunnen we nog sneller stappen maken.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten