Verzendsoftware Innosend haalt 600.000 euro op

Verzendsoftware Innosend haalt 600.000 euro op

De Nederlandse startup Innosend heeft 600.000 euro opgehaald in een financieringsronde. De verzendsoftware helpt webwinkeliers door veel processen te automatiseren. Met de kapitaalinjectie wil het bedrijf het softwareaanbod opschalen en klanten in heel Europa gaan bedienen.

Innosend werd in 2020 opgericht door Liu Kars en Virgil Swagemakers. Webwinkeliers kunnen met de logistieke software processen automatiseren, zoals pakbonnen scannen voor het printen van labels. Ook kunnen webwinkeliers regels instellen voor de selectie van bezorgdiensten. Dit bespaart tijd en kosten.

‘Sinds de oprichting zijn er meer dan 1 miljoen pakketten verstuurd via Innosend.’

Innosend biedt naast complete verzendsoftware ook fulfilment, met centra bij Groningen en Amsterdam. Daarnaast biedt het klanten een eigen retourportaal en track-and-trace-systeem, waarmee webwinkels in eigen huisstijl updates kunnen sturen naar de consument. Naar eigen zeggen zijn er meer dan 1 miljoen pakketten via het platform verzonden sinds de oprichting.

‘Verzendproces is hoge kostenpost geworden’

“De bezorgmogelijkheden voor consumenten zijn het afgelopen decennium enorm geoptimaliseerd, maar we zien dat de kopzorgen voor webshophouders juist zijn toegenomen”, zegt Liu Kars, medeoprichter en CEO van Innosend. “Uiteenlopende vervoerders, onduidelijke prijsstellingen, wisselende retourregelingen en drukte bij de klantenservice. Veel ondernemers hebben hier dagelijks mee te maken, waardoor het verzendproces een hoge kostenpost is geworden en het veel waardevolle tijd in beslag neemt.”

‘Met advies op maat helpen we ondernemers om de juiste keuzes te maken.’

Het bedrijf wil webwinkeliers tegemoetkomen met de software en diensten. “Met advies op maat helpen wij ondernemers om de juiste keuzes te maken en onze verzendsoftware koppelt met de meeste webshopsoftware en bezorgdiensten”, vertelt Virgil Swagemakers.

Gratis tot 300 pakketten per maand

De startup werkt met een abonnementsstructuur met vaste prijzen. Naar eigen zeggen groeit deze structuur mee met ondernemingen. “Tot 300 pakketten per maand is het platform gratis te gebruiken, daarna kost het slechts enkele tientjes. Doordat we helpen met automatiseren, kunnen de webshophouders weer focussen op waar het voor hen om draait: groei van hun webwinkel.”

Eerste kapitaalinjectie

Het bedrijf heeft nu een eerste kapitaalinjectie opgehaald, van 600.000 euro. Hiermee wil Innosend het softwareaanbod uitbreiden. Ook maakt het zich klaar om klanten in heel Europa te gaan bedienen. Hoe deze plannen aangepakt gaan worden, heeft de software-aanbieder nog niet laten weten.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten