menu

Verzendkosten zijn voor webwinkelier

Wat startende webwinkeliers vaak niet weten is dat in Nederland een cultuur heerst waarbij de verzendkosten van de webwinkel in veel gevallen grotendeels voor rekening van de webwinkel eigenaar zelf zijn.

Heb je een mooie aanbieding gevonden. Online wat onderzoek gedaan en je ziet dat hij werkelijk goedkoper is, dus je wilt bestellen. Gaat naar de internetkassa, en ziet daar opeens enkele euros verzendkosten. Daar gaat je aanbieding! Veel mensen die online aankopen doen denken dat dit een mooie extra winst voor de webwinkel eigenaar is. Het tegendeel is waar. Vaak zijn de verzendkosten grotendeels voor de rekening van de webwinkel eigenaar.

Niet enkel in Nederland is dit het geval. In het buitenland is dit zeker ook een trend. Zojuist las ik nog op de website Ecommerce Times dat het probleem in Amerika waarschijnlijk nog veel groter is dan hier. Niet zo vreemd want het land is veel groter dus voordat je pakketje is aangekomen heeft deze heel wat kilometers en dus brandstof en personeelskosten gekost. Voor webwinkeliers die willen uitbreiden naar Duitsland, Frankrijk of Polen dan ook een zeer belangrijk aandachtspunt. Want zijn je prijzen van je webwinkel nog wel zo voordelig als je weet dat er misschien zelfs tientjes aan verzendkosten bovenop komen?

Zelfs als je enkel in Nederland verzendt zijn deze kosten in de meeste gevallen simpelweg niet door te rekenen. De grotere webwinkels van Nederland rekenen maximaal 2 euro. Ongeacht hoe groot de bestelling. Daar kan je echt geen 3 DVDtjes en 2 studieboeken voor versturen!

Het is natuurlijk wel een mooie marketingkans. Want als er boven de 50 of 100 euro geen verzendkosten zijn nodig je de bezoeker eigenlijk uit om de bestelling net wat groter te maken. In dat geval is het een goed idee om ook wat kleinere produkten in je webwinkel aan te bieden waarmee de bezoeker net zijn aanschafbedrag halen kan!

Iemand succesverhalen met verzendkosten? Reageer! We horen het graag.

Tags

Reacties