Verschillende logistieke trends op hun retour?

Verschillende logistieke trends op hun retour?

Op het gebied van logistiek wordt er al jarenlang gewerkt aan snellere en goedkopere oplossingen. De ecommerce volgt ze met veel interesse. Langzaam maar zeker echter blijken sommige ontwikkelingen helemaal niet zo uit te pakken als voorspeld. 

De afgelopen tien jaar zijn er – ook door ons – tal van voorspellingen gedaan over welke kant het opgaat met de ecommerce en in het bijzonder met de logistiek die hiermee gemoeid is. Maar de laatste geluiden in deze richting lijken erop te wijzen dat de toekomst er wellicht anders uitziet dan we al die tijd hadden verwacht.

Gratis verzending toch niet de toekomst?

Zo wordt er al jarenlang gezegd dat gratis bezorging en zo snel mogelijke levering de toekomst zijn en dat dit uiteindelijk de standaard wordt. Maar als dat zo is, waarom vraagt Zalando – dé pionier wat betreft gratis en snelle verzending – in Italië dan opeens bezorgkosten voor online bestellingen? Is het huidige verzendmodel dan toch niet vol te houden?

Snelle verzending niet het belangrijkst

En ook het zo snel mogelijk verzenden blijkt minder een ideaalbeeld dan vooraf gedacht. Vroeger ging men er altijd maar vanuit dat de consument de online bestelde producten zo spoedig mogelijk in huis wilde hebben, zodat het online koopproces zo veel mogelijk leek op het doen van aankopen op de ouderwetse manier. Maar nu wijzen steeds meer onderzoeken erop dat consumenten snelle levering helemaal niet het belangrijkst vinden.

Een goede prijs of kunnen kiezen waar het pakket wordt geleverd is voor veel consumenten belangrijker. Al lijken webshops of bezorgdiensten dat nog maar mondjesmaat in te zien. Dat blijkt ook wel uit het bericht dat we deze week nog schreven, dat te weinig shops avondlevering aanbieden. Uit de top twintig van webwinkels in ons land (food niet meegerekend), blijkt dat slechts acht online retailers bij het afrekenen de optie bieden voor avondlevering.

Over dertig jaar worden pakketten (ook) bezorgd door…. een menselijke bezorger!

Dat drones misschien een oplossing kunnen zijn voor lastig bereikbare gebieden zien wij ook nog wel in. Maar niemand zit er toch op te wachten dat er straks tientallen rondzwerven in de binnenstad? Hoeft ook niet, want daarvoor zijn er stille, rollende robots. Tenminste, over die ontwikkeling lazen wij veelvuldig de afgelopen jaren.

Totdat deze maand Deutsche Post (DHL) met het nieuws kwam dat ze alweer stoppen met bezorgkluisjes aan huis en een robot die pakketten bezorgt bij consumenten. Het blijkt namelijk dat de belangstelling voor de kluisjes zwaar tegenvalt en dat de robots te duur zijn.

Volgens CEO Frank Appel deed de bezorgrobot wat ‘ie moest doen, maar is een dergelijke oplossing gewoon niet betaalbaar. Ook denkt Appel dat er over dertig jaar nog steeds menselijke bezorgers zijn. En de bezorgkluisjes waren al sinds 2015 in gebruik, maar de vraag bleek uiteindelijk sterk tegen te vallen. En dat terwijl er al jarenlang wordt gezegd dat bezorgrobots en kluisjes aan huis dé toekomst zijn.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten