Tubble: ‘Afzetmarkt blijkt groter dan verwacht’

Tubble: ‘Afzetmarkt blijkt groter dan verwacht’

Na ongeveer vijf jaar te werken aan productinnovaties, is Tubble klaar om de wereld te veroveren. “De eerste zendingen met opblaasbare ligbaden liggen al bij lokale distributiecentra in AustraliĆ« en de Verenigde Staten”, aldus oprichter en eigenaar Arnoud Kuipers.

Met zijn managersfunctie in de bancaire wereld had Arnoud het goed voor elkaar. Toch wilde hij liever ondernemen. “Ik heb altijd handeltjes gehad. Was ik geen horloges aan het verkopen, dan handelde ik wel in telefoons of andere producten.” Nadat hij zijn baan opzegde, experimenteerde hij even met een webwinkel in douchegordijnen. “Het liep, maar het was geen daverend succes.”

Bij toeval nieuw bedrijfsmodel geboren

Toen hij na een lange werkdag bedacht hoe fijn een bad zou zijn, ging hij op zoek naar een opblaasbare variant. “Voor die paar keer per jaar dat ik in bad wil, is het niet de moeite waard om de badkamer te verbouwen.” Wat hij zocht was online niet beschikbaar. Wel vond hij een versimpelde Chinese versie, die hij gebruikte als basis om op door te ontwikkelen.

Samen met twee ontwerpbureaus sleutelde hij net zo lang aan het concept tot hij tevreden was over het eindresultaat. “Het moest gemakkelijk in gebruik zijn Ć©n comfortabeler dan een regulier bad.” Dat er nog nauwelijks aanbieders waren snapt Arnoud wel. “Het is geen eenvoudig product. Het is kwetsbaar en er zijn talloze aspecten waar je rekening mee moet houden, zoals de aanwezigheid van water en lucht. Daarnaast past het bad niet altijd, waardoor we ook redelijk wat retouren hebben.”

De webshop in douchegordijnen stierf een stille dood, maar in Tubble zag Arnoud wel de nodige potentie. Inmiddels is hij niet meer de enige Europese aanbieder van opblaasbare ligbaden, maar naar eigen zeggen is Tubble het meest geavanceerd. Het bedrijf heeft daarom verschillende patenten, waaronder voor het design.

‘Dagelijks tussen vijf en vijftig orders’

Van het oorspronkelijke idee om zich op consumenten met een kleine badkamer te richten, is Arnoud een beetje afgestapt. “Het is nog altijd een belangrijke doelgroep, maar in de praktijk worden de baden veel breder ingezet. Bijvoorbeeld om in te relaxen op het balkon of in de tuin, maar het dient ook regelmatig als bevallings- of ijsbad.”

Al met al verkoopt Arnoud tussen de vijf en vijftig baden per dag. Vooral in de grote steden ā€“ waar de badkamers doorgaans klein zijn ā€“ wint Tubble snel terrein. Dit geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor buitenlandse steden. Ongeveer vijftig procent van de orders is bestemd voor het buitenland en naar verwachting zal dit percentage verder oplopen.

“We groeien hoofdzakelijk in de wat koudere gebieden”, vertelt Arnoud. “ScandinaviĆ« is momenteel een belangrijke afzetmarkt, maar ook in de Verenigde Staten neemt het aantal orders toe. Verrassend, want het gros van de Amerikanen is in het bezit van een bad. En grappig genoeg slaan de baden ook in AustraliĆ« erg aan. Hieruit blijkt wel dat mensen wel een manier vinden om van hun Tubble te genieten.”

‘Aansluiten resellers volgende stap’

Om sneller aan de overzeese doelgroep te kunnen leveren, liet Arnoud onlangs de eerste zendingen naar lokale distributiecentra in AustraliĆ« en de Verenigde Staten verschepen. De productie vindt nu nog plaats in China. Niet omdat het goedkoper is, maar omdat de fabrieken daar volgens Arnoud bekend zijn met opblaasbare producten. “Ondanks dat ik tevreden ben over de producent zijn we ook in gesprek met een Europese partij. De doorlooptijden zijn nu erg lang en we zien de inkoopprijzen ook stijgen.”

Naast de eigen webshop zijn de opblaasbare ligbaden verkrijgbaar bij verschillende marktplaatsen. Het aansluiten van resellers ā€“ het liefst partijen die ook een fysieke aanwezigheid hebben ā€“ en het werken aan de naamsbekendheid door middel van radiocampagnes en een pop-upstore in Amsterdam zijn volgens Arnoud de volgende stappen. “De afgelopen jaren stonden in het teken van productinnovaties. Nu gaan we fors inzetten op marketing en verdere groei.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten