Thuiswinkel.org: Tweede Kamer moet garantieregels herzien

Thuiswinkel.org: Tweede Kamer moet garantieregels herzien

Als het aan nieuwe Europese consumentenregels ligt, hebben klanten twee jaar recht op garantie. Daarna mogen retailers bij vervanging geen gebruiksvergoeding meer vragen. Maar, waarschuwt Thuiswinkel, dit benadeelt Nederlandse webwinkels.

Dat schrijft de Nederlandse belangenorganisatie voor de ecommerce in een brief aan de Tweede Kamer. Die vergadert morgen over de nieuwe garantieregels van de Europese Unie (EU). Eerder klonk in Finland ook kritiek vanuit de ecommerce-sector.

Nu nog langer garantie

Nederlandse klanten hebben nu nog langer recht op garantie. Namelijk, zo lang als de verwachte levensduur van het product. Voor een televisie is dat bijvoorbeeld 6 jaar, voor een computer 3 jaar. Gaat het product eerder kapot? Dan kan de klant een nieuw exemplaar krijgen, maar wel in ruil voor een vergoeding voor de gebruikte jaren.

Gebruiksvergoeding verboden

Een dergelijke vergoeding is volgens de nieuwe regels verboden. Dit terwijl de garantieduur in Nederland naar verwachting hetzelfde zal blijven. Dat zou betekenen dat de klant na 5 jaar een nieuwe televisie kan krijgen, maar dan zonder een vergoeding te betalen. ‘Dan is er sprake van een aanzienlijke verlenging van de gebruiksduur’, aldus Thuiswinkel.

De klant kan na 5 jaar een nieuwe tv krijgen, maar dan zonder vergoeding te betalen.

‘Oneerlijke positie ten opzichte van andere landen’

Daarom vraagt de belangenbehartiger ook in Nederland een maximale garantie van 2 jaar aan te houden, net als in de rest van Europa. ‘Kan dat niet, dan moeten retailers toch minstens de mogelijkheid hebben om een gebruikersvergoeding in rekening te brengen bij de consument,’ schrijft Thuiswinkel.

Retailers draaien op voor de kosten omdat Nederland afwijkt van de Europese regels, vindt Thuiswinkel.

Retailers draaien nu op voor de kosten omdat Nederland afwijkt van Europese regels, vindt de organisatie. Algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel: “Er is hierdoor sprake van een oneerlijke concurrentiepositie ten opzichte van andere EU-landen. Wij vragen met klem om deze wetswijzigingen niet door te voeren, om zo de Nederlandse retailer én de consument te beschermen.”

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Ontvang meer artikelen zoals deze via e-mail

Gerelateerde berichten