Tasjeintas: ‘Niet verwacht dat ik zou verkopen via Bol.com’

Tasjeintas: ‘Niet verwacht dat ik zou verkopen via Bol.com’

Op de gok liet Carola van Rumt tien jaar geleden vijftig fairtrade-tasorganizers maken. Deels vanuit idealisme, maar het pakte zo goed uit dat ze er een bedrijfsmodel in zag. Inmiddels verkoopt ze diverse andere productgroepen, waardoor de bedrijfsnaam niet meer de lading dekt, maar ze wel haar baan kon opzeggen. Wij gingen in gesprek over de stappen die ze moest nemen.

In haar zoektocht om de wanorde in haar handtas aan te pakken, stuitte Carola eind 2009 op het feit dat tasorganizers vrijwel nergens online verkrijgbaar waren. Ze zag uitsluitend leren organizers, die al snel tachtig euro kostten. “Ik heb net zo lang gezocht totdat ik een naaiatelier vond die een goedkopere, stoffen variant kon maken.” Deze vond ze op de Filippijnen, waar ze op goed geluk vijftig exemplaren liet maken.

‘Ondernemen is ook geld verdienen’

Hoewel Carola de fairtrade organizers aanvankelijk op de markt bracht vanwege de voldoening die het haar gaf, groeide Tasjeintas uit tot een fulltime baan. Eind vorig jaar zegde ze haar baan als online marketeer op, zodat ze volledig voor Tasjeintas kon gaan. De keuze betekende wel dat ze haar bedrijfsprocessen anders moest inrichten. “De geringe marges waren prima toen ik het nog zag als bijverdienste. Nu ik de webshop als inkomstenbron zie, moet ik ook over op andere producten met een hogere marge.”

Om niet afhankelijk te zijn van de organizers experimenteerde Carola de afgelopen jaren al met de verkoop van andere artikelen. “Ik ben niet bang om de haalbaarheid van nieuwe producten te testen, ook niet als ze geen raakvlakken vertonen met het huidige assortiment.” Deze items, die variëren van make-uptasjes tot accessoires voor de babykamer, kunnen wel op grotere schaal worden verkocht, aangezien ze via verschillende kanalen worden ingekocht.

‘Bol.com blijkt interessant verkoopkanaal’

Daarnaast verkoopt Carola sinds begin vorige maand laptophoezen via Bol.com. “Ik merkte dat de varianten die ik aanbied goed in de markt liggen, maar vanwege de hoge kosten in Google Shopping was dit niet renderend. Bol.com is dat voor mij wel en ook het bereik is fijn. In de afgelopen weken verkocht ik zeventig laptophoezen extra. Nu ik gezien heb wat het volume is wat ik daar kan behalen, overweeg ik om meerdere productlijnen via Bol.com te verkopen.”

De tasorganizers zullen we er in ieder geval niet terugvinden. Voor de productie hiervan werkt Carola namelijk nog altijd samen met het atelier waar ze haar eerste collectie liet maken. “Ik wilde geen massaproductie tegen lage kosten, waardoor ik bewust heb gekozen voor een samenwerking met een zelfstandig ondernemer die dankzij deze extra inkomsten haar dochter naar school kan laten gaan.”

‘Eindelijk ondernemen zonder handrem’

De keerzijde van deze kleinschalige productie is de beperking in de verkoop. Zo is er geen b2b-kanaal, terwijl de interesse vanuit de retailers er wel is. “Ik heb het meerdere keren overwogen, maar ik vind het contact met de eindklant nog veel te leuk. Als groothandel word je toch meer een dozenschuiver, daar heb ik in dit stadium geen behoefte aan. Maar misschien ga ik toch ooit overstag, ik had een jaar geleden ook niet verwacht om via Bol.com te verkopen.”

Wat ze toen ook niet had verwacht, is dat ze nu bezig zou zijn met het opzetten van een eigen lijn van babyaccessoires. Net als de tasorganizers zijn het fairtrade-producten die worden gemaakt in samenwerking met een kleinschalig naaiatelier. “De afgelopen jaren heb ik hard gewerkt aan de fundering van de webshop. Nu dit eenmaal staat en ik fulltime aan Tasjeintas werk, kan ik het bedrijf écht uitbouwen. De extra uren zorgden in de eerste maanden al voor een verdubbeling van het aantal orders en deze trend hoop ik nog wel even vast te houden.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten