menu

Stoq.com: ‘Met nicheshops kun je veel sneller groeien’

Met twaalf verschillende interieurwebshops bedient Demian Beenakker, medeoprichter van Stoq.com, klanten uit heel Europa. Waar de meeste concullega’s een zo breed mogelijk assortiment willen tonen, focust hij zich liever op de hardlopers. “Wanneer je schaalbaar bent, kun je veel harder groeien.”

Deze filosofie komt niet uit de lucht vallen. Demians ondernemersavontuur begon als eigenaar van een mediabureau, waar hij klanten onder meer hielp met videomarketing. Naast het feit dat hij continu moest investeren in de nieuwste apparatuur, werkte hij zich een slag in de rondte. “In feite verruilde ik tijd voor geld, wat niet het meest succesvolle verdienmodel is.”

Van één naar twaalf shops

Geïnspireerd door een vriend, die een webwinkel in gadgets had, besloot Demian zich te verdiepen in deze wereld. Toen hij vervolgens op een netwerkevent zijn compagnon Jeroen leerde kennen, was het nieuwe bedrijfsmodel geboren. “Jeroen had een groothandel in interieurartikelen. Hij wilde de overstap maken naar de online verkoop, maar miste de kennis om dit goed vorm te geven.”

De heren besloten hun expertises te bundelen en lanceerden de eerste webwinkel. Krap zeven jaar later staat de teller op twaalf nicheshops, die allemaal verschillende segmenten in de interieurbranche bedienen. Daarnaast zijn ze druk bezig met het uitbouwen van Makeover.nl, wat het grootste interieurplatform van ons land moet worden.

In tegenstelling tot de nicheshops, waar het aanbod wordt beperkt tot maximaal twintig verschillende producten, laat Makeover.nl met ruim 120.000 artikelen juist een zo’n breed mogelijk assortiment zien. “Bezoekers kunnen zich laten inspireren door de verschillende trends, maar ze kunnen ook meteen producten aanschaffen via de aangesloten webwinkels.”

‘We steken onze eigen energie liever in de hardlopers’

De nicheshops van Stoq.com zijn uiteraard aangesloten, maar ook het assortiment van Wehkamp, Rivièra Maison en Riverdale wordt er vertegenwoordigd. “Met het platform willen we de traditionele interieurbranche vernieuwen. Ook kunnen we bezoekers een complete lijn aan interieurartikelen bieden, zonder dat we het op voorraad hoeven te hebben.”

De reden dat de heren het zelf uitsluitend bij de hardlopers houden, is tweeledig. Allereerst zorgt het ervoor dat er gerichter kan worden ingekocht of geproduceerd, waardoor de marges beter zijn. Daarnaast is het concept schaalbaar, zodat er versneld kan worden uitgerold in het buitenland.

Vooral in Duitsland, waar de helft van de orders vandaan komen, doet het bedrijf het erg goed. Maar ook in de rest van Europa werkt Stoq.com hard aan haar naamsbekendheid. Dit doet het via de bekende marketingkanalen, maar ook via externe marktplaatsen als Bol.com en Amazon vinden de producten gretig aftrek.

Gaten in de markt

Via de verschillende verkoopkanalen komen er dagelijks zo’n honderd orders binnen, waarvan zo’n dertig procent grote(re) b2b-bestellingen zijn. Daarnaast verzorgt Stoq.com de dropshipment voor een aantal andere bedrijven. Hoewel ze hiermee hun dagen goed kunnen vullen, hebben de ondernemers hun einddoel nog lang niet bereikt: “We zien nog wel wat gaten in de markt. Momenteel onderzoeken we de haalbaarheid van een aantal nieuwe nicheshops.”

Veel collega-ondernemers werken hierbij volgens Demian aanbod-gestuurd: ze introduceren hun assortiment en proberen dat aan de man te brengen. Stoq.com werkt vraag-gestuurd. “We onderzoeken wat de vraag is vanuit de markt en kijken of de huidige aanbieders hieraan kunnen voldoen. Naast deze twee hoofdpunten staan er nog zo’n achttien aspecten op onze checklist. Pas wanneer het aanbod daaraan voldoet én schaalbaar is, wordt een nieuwe shop gelanceerd.”