menu

Steeds meer levensmiddelen en medicijnen online gekocht

Kleding en reizen zijn online nog steeds onverminderd populair in Nederland, maar met name de online aankoop van levensmiddelen en medicijnen is hard gestegen. In vergelijking met 2012 zijn die aankopen zelfs meer dan verdubbeld. Zo’n 18 procent kocht dit jaar online levensmiddelen, terwijl 7 procent medicijnen via het web bestelde.

Dit blijkt uit nieuwe cijfers die het CBS vandaag heeft gepubliceerd. Uit deze data blijkt ook dat steeds meer mensen online bestellen. Dit jaar heeft 73 procent van de mensen ouder dan 12 jaar wel eens wat online gekocht. In vergelijking met vorig jaar is dat toch weer een toename van 9 procent. Vooral in de groep 65-plussers neemt het aantal online consumenten hard toe: hun aandeel is met 46 procent gestegen in de afgelopen vijf jaar.

Online consumenten in Nederland 2016

 

Zoals gezegd zijn het met name kleding, reizen en kaartjes voor evenementen die online gretig aftrek vinden. Maar de sterkste groei moet niet worden gezocht in deze productcategorieën, maar in die van levensmiddelen, cosmetica en schoonmaak, en medicijnen. Gaf in 2012 nog 7,3 procent aan online levensmiddelen te hebben gekocht, dit jaar is dat percentage toegenomen tot 18,5 procent. En ook wat betreft medicijnen is een dergelijke groeispurt waarneembaar: van 2,6 procent in 2012 naar 6,8 procent nu.

top 10 online aankopen in Nederland 2016

40 procent zoekt informatie op over aanbieder

De cijfers van het CBS benadrukken nog maar eens dat webwinkeliers niet alleen maar op hun eigen website actief moeten zijn, maar ook nadrukkelijk daar buiten hun webwinkel onder de aandacht van de consument moeten zien te brengen. Zo geeft 40 procent van de consumenten aan (bijna) altijd op zoek te gaan naar informatie over een webwinkel en zegt 35 procent dat ze product- of prijsvergelijkers of klantbeoordelingen hebben bekeken. Ook interessant: 5 procent zei wel eens iets online te hebben gekocht zónder zich vooraf te informeren maar wel door direct op een advertentie te klikken die ze zagen op social media of in een app.

Tags

Reacties