SkiWebShop: ‘Nederland niet langer onze grootste afzetmarkt’

SkiWebShop: ‘Nederland niet langer onze grootste afzetmarkt’

SkiWebShop is in ons land snel uitgegroeid tot een marktleider in haar segment. Voor de oprichters was dat echter geen reden om achterover te leunen. En dus timmert het ook buiten de landsgrenzen sterk aan de weg. Voor komend seizoen is zelfs de verwachting dat Nederland niet langer het belangrijkste afnameland is. Ecommerce News ging met de eigenaren in gesprek.

Margo Crooijmans en Vladimir Bashev zijn echte wintersportfanaten. Vladimir is geboren in Bulgarije en is van oorsprong topsporter. In 1980 werd hij zelfs wereldkampioen roeien. Na zijn topsportcarrière heeft hij enkele jaren als skileraar gewerkt. Toen hij in Nederland op zoek ging naar kwalitatief materiaal ontdekte hij dat dit online amper werd aangeboden. Dus besloot hij in 2005 om Ski-shop.nl op te richten.

In 2005 gestart met écht kwalitatieve winterkleding

Toen Margo ook besloot om zich honderd procent in te gaan zetten voor de webshop verklaarden mensen hen voor gek, maar het houdt de twee niet tegen. “Men had er weinig vertrouwen in dat wij er voldoende mee konden verdienen, maar wij zagen een gat in de markt. Online werden er alleen wat winterjassen verkocht en als je écht de piste opgaat, heb je wel wat beters nodig”, vertelt Margo bij ons bezoek aan het bedrijf.

Aangezien Margo en Vladimir beiden graag skiën, kennen ze de ergernissen die bij slecht materiaal al snel om de hoek komen kijken als geen ander. Ze kozen daarom in eerste instantie voor een merk dat ze kennen en dat kwalitatief in orde is. “Op de piste heb je  kleding nodig die écht waterdicht is, die de kou buitenhoudt maar die niet transpireert en niet te zwaar is.” Het merk sloeg aan en de webshop groeide.

‘Doorgegroeid naar een team van zo’n 20 man’

De eerste periode werkten de twee zonder medewerkers. Maar toen de omzet daar aanleiding toe gaf, groeide ook het team. Drie jaar geleden kwam het kantelpunt waarop het magazijn te klein werd en werd besloten om de fulfilment uit te besteden. Toch bestaat het kantoor van SkiWebShop, inclusief directie, alweer uit zo’n twintig medewerkers. De klantenservice, fotografie, productteksten en marketing worden vanuit het pand in Breda geregeld.

Inmiddels verkoopt het bedrijf zo’n 150 merken. Het bedrijf behoudt haar focus op kwalitatief materiaal, maar kiest er wel voor om met nieuwe merken, en nieuwe webshops zoals Skiwebshop.nl of nichenamen als Skijassentotaal.nl, extra doelgroepen aan te boren. En daarbij kijkt het niet alleen naar Nederland.

‘SkiWebShop verkoopt aan 60 landen’

Direct vanaf de start is gekozen voor een internationale expansie, want niet alleen Vladimir is reislustig, ook Margo heeft veel van de wereld gezien. Van SkiWebshop is naast de Nederlandse versie ook een Duitse, Vlaamse, Italiaanse en Engelstalige webshop gelanceerd. Internet biedt de ideale kans om juist internationaal te verkopen, is het stel van mening.

Dat al die landen extra regelgeving en logistieke of culturele barrières met zich meebrengen, zien ze niet als probleem. “Natuurlijk is dat lastig, maar het potentieel van het buitenland is simpelweg te groot om te laten liggen. Wij denken daarom liever in kansen dan in problemen. Dat hebben we altijd gedaan en dat moet ook wel in onze business.”

Begin deze maand crowdfunding-campagne gestart

Het bedrijf groeit enorm hard. Financieel betekent dit dat er steeds meer geld binnenkomt, maar door de seizoensgebonden producten stijgt wel elk jaar de druk op de liquiditeit. Via de Rabobank wordt dit grotendeels opgevangen via een seizoensgebonden krediet. Komend jaar is dat net geen miljoen. Toch heeft het bedrijf besloten daarnaast een crowdfunding-lening van 300.000 euro aan te gaan via Collin Crowdfund.

“We hebben dit vorig jaar ook gedaan, want met 150 leveranciers wil je niet allemaal losse leveranciersfinancieringen”, aldus Margo. Daarnaast kan de tijdelijke piek in kosten die met seizoensgebonden producten gepaard gaan, op deze manier goed worden opvangen. Ook probeert het stel graag nieuwe dingen uit. “We doen zo veel ervaring op met groeifinancieringen en we bereiken opeens veel mensen in een hoger segment. Wie weet hoeveel daarvan gaan wintersporten? Hopelijk hebben ze net op het juiste moment kennisgemaakt met onze webshop!”

‘We proberen veel, en denken graag in kansen’

Volgens Margo heeft het weinig zin om stil te staan bij de zaken van vandaag. “Toen wij begonnen dachten mensen dat online kledingverkoop met een bepaald prijskaartje niet kon. Maar de waarheid was dat niemand dat kon voorspellen. Tegenwoordig zeggen mensen dat het veroveren van Duitsland te lastig is. Maar wat hebben we aan die adviezen? Niemand weet écht hoe de wereld er over vijf of tien jaar uitziet, dus geloven we vooral in onze eigen keuzes.”

Margo ziet het buitenland juist als grootste groeifactor. “In Nederland is de markt zeer groot. We hebben hier zo’n 1,25 miljoen mensen die actief wintersporten. Theoretisch gezien biedt ons land dus nog veel groeikansen, maar we bestaan al twaalf jaar en zijn al die jaren hard gegroeid. In het buitenland stellen we nog amper wat voor. Als ik kijk naar het potentieel dat daar te winnen valt dan zijn we nog maar net uit onze startblokken.

Afgelopen jaar zijn we grofweg een derde gegroeid, en dat is ook wel de inschatting voor het komende wintersportseizoen dat nu écht begonnen is. Daarbij is mijn verwachting dat Nederland dit keer niet meer onze grootste afzetmarkt zal zijn.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten