menu

Site succesvol als webwinkel én advertentieplatform

Site succesvol als webwinkel én advertentieplatformSharpmen.com is een webwinkel die klanten probeert binnen te halen met behulp van video’s. En dat doet het niet onaardig. Sterker nog, consumenten die een video op Sharpmen.com bekijken converteren in een klant in 3,75% van de gevallen, daar waar het gemiddelde conversiepercentage bij de top 500 webwinkels in Amerika rond de 2,99% ligt.

Sharpmen.com verkoopt kleding, accessoires en gadget en richt zich uitsluitend op mannen. Het werd een jaar geleden gelanceerd als een door video’s gedreven ‘daily-deal-site’, maar veranderde al snel in een mooie mix van webwinkel en advertentieplatform. Dat laatste gebeurde omdat de site ontdekte dat het meer video-views kreeg dan directe verkopen. “We realiseerden ons dat de views die onze video’s kregen waardevol waren voor de merken die wij in de filmpjes promootten, en we begonnen beter na te denken over de toegevoegde waarde die wij met de filmpjes leverden”, zo legt CEO Yazid Aksas uit. “We zouden een mix van ecommerce en advertenties kunnen gaan leveren. Normaal kies je of voor het een of voor het ander.”

Sharpmen.com werkt nu samen met meerdere merken en fabrikanten, waarvan ze hun producten tonen in filmpjes, in ruil voor 40% van de verkopen die daaruit voortvloeien. Volgens Aksay is het nieuwe businessmodel lucratiever dan het daily-dealmodel dat ze hiervoor hanteerden. De conversiecijfers ondersteunen die bewering, aangezien het een hogere conversieratio heeft dan de gemiddelde webwinkel uit de Amerikaanse top 500.

Op de homepage van Sharpmen.com staan negen video’s uitgelicht en die vaak wat langer zijn dan de andere video’s op de site. De website maakt zo’n zeven à tien filmpjes per week, waarbij de langere een verhaal vertellen en de korte video’s ‘to the point’ de producten omschrijven. De aanpak waarbij er wordt geprobeerd een verhaal te vertellen heeft succes, want verschillende online media hebben Sharpmen.com gevraagd of zij deze langere filmpjes kunnen laten zien op hun eigen sites. Dit doet Sharpmen.com gratis, want het merkt dat het merk of de fabrikant uit de filmpjes zo meer exposure krijgt én dat er meer bezoekers naar Sharpmen.com komen. De website bewijst hiermee dus dat videomarketing zeker kan werken en dat het in sommige gevallen zelfs meer kan lonen dan andere vormen van marketing.

Tags

Reacties