menu

Secrid lanceert inkoopapp voor retailers

Nederlandse winkeliers kunnen sinds afgelopen december al Secrid-wallets inkopen met de mobiele app, maar begin 2019 wordt dit ook internationaal uitgerold. Ook gaat de portefeuilleproducent meer reparatiepunten over de grens openen.

Het van oorsprong Nederlandse familiebedrijf heeft haar zinnen duidelijk op het buitenland gezet en is goed op weg “een globaal gevestigd A-merk te worden,” aldus Chief Innovation Officer Paul van Diepen en ICT-manager Thomas Boogert.

‘Desktopfase is voorbij’

Intern marktonderzoek verklaarde Paul voor gek toen hij een app wilde maken, gezien het bedrijf 99% van de omzet uit zakelijke verkoop haalt. “In de b2b-branche verwachten klanten een desktop. Maar winkeliers winkelen bij ons, zoals wij ook bij hen winkelen,” vertelt Paul.

“Onze klanten aan de Middellandse Zee hebben de desktopfase overgeslagen, en ook in de rest van Europa zien we een verschuiving naar mobiel“, stelt Thomas. “In een warm klimaat of lege winkel kopen zij liever in op hun telefoon.” Bovendien past het in de broekzakstrategie van Secrid: “Je wallet in je ene broekzak, de app in de andere.”

‘Duitsland gaat Nederland overtreffen in 2019’

De lokaal geproduceerde portemonnees van Secrid bevatten een aluminium beschermlaag tegen digitale zakkenrollers en worden verkocht aan zesduizend retailers in vijftig landen wereldwijd. Vijfendertig hiervan zijn significante verkooplanden, voornamelijk gelegen in de EU: “Nederland is de onverslagen nummer een, maar kan in 2019 zomaar worden overtroffen door Duitsland, gevolgd door de Verenigde Staten.”

Het bedrijf is goed voor ruim 37 miljoen euro omzet in 2018, waar de teller vorig jaar op nog geen 30 miljoen euro stond. “Bij onze start in 2009 waren ouderen de early adopters, omdat de portemonnee zo makkelijk in het gebruik was. Zij kochten het weer voor hun kinderen en kleinkinderen, en zo begon het zich te verspreiden.”

De interface van de Secrid-app. (Tekst loopt door onder deze afbeelding.)

Verantwoord ondernemen

In tegenstelling tot concurrenten doet Secrid al zijn productie en assemblage op Nederlandse grond. Naast honderd man in eigen dienst werken er zo’n 250 in sociale werkplaatsen voor leveranciers. Ook op productieplaatsen neemt het bedrijf mensen aan met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.

En dat is een bewuste keus. Door lokaal te produceren geven ze niet het intellectueel eigendom uit handen – Secrid valt regelmatig ten prooi aan goedkope namakers – en zijn ze tevens minder afhankelijk van materiaalleveranciers, vervoer of voorfinanciering. Ook arbeidsveiligheid en klimaatvoorwaarden willen zij van dichtbij waarborgen: “Anders vervuil je de prijs-kwaliteitverhouding en uiteindelijk betalen we daar allemaal de prijs voor.”

Waar concurrenten hun lederwaar in China laten maken en gehinderd zijn door de recente handelsoorlog met de VS, heeft Secrid het financieel gezien misschien ook wel bij het juiste eind.

Nieuw repareerpunt in Duitsland

Maar het buitenland lonkt: Secrid gaat dit jaar meer repareerpunten over de grens openen. Waarschijnlijk strijkt deze neer in Duitsland, de grootste afnemer na Nederland. Nu moeten buitenlandse klanten hun defecte Secrid eerst opsturen naar Nederland. Straks zullen klanten wel eerst details van het defect moeten invoeren in de app, voor zij vervangende onderdelen bestellen. De data vertelt Secrid precies waar de wallets gebreken vertonen en waar verbetering vereist is.

Aan de app wordt dus nog volop getimmerd. Nederlandse klanten wensen meer overzicht, en dus komt er een in-app dashboard waar je je statistieken en factuurstatus in kunt zien. Internationaal zullen ze gefaseerd lanceren om klachten en wensen waar mogelijk voor te zijn. 2019 staat naast ontwikkelen dus vooral in het teken van versterken. Om in de reparatiesfeer te blijven: if it ain’t broke, don’t fix it.

Tags

Reacties