menu

Scoort je webwinkel beter in Google met recensies?

scoort je webwinkel beter in google met recensies?Recensie-sites hameren er al een poosje op. Je webwinkel doet het beter in Google als je voldoende positieve klantbeoordelingen hebt verzameld. De som van de recensies, inclusief een aantal sterren, is direct te zien in Google. Maar hoe scoor je daarmee beter dan, en wat gebeurt er als die recensies niet zo positief zijn? Scoor je er dan ook nog mee?

Dit weekend kopte NU.nl met de titel dat Google slechte webwinkels lager in zoekresultaten zet. Onder andere de recensies die mensen over een webwinkel achterlaten, kunnen hierop een flinke impact hebben. Moeten webwinkeliers zonder recensies, of met gematigde recensies, zich nu direct zorgen maken? Zullen ze bij de volgende Google Update uit de resultaten worden geknikkerd? En leuker nog, zullen webwinkels die toekomstige Thuiswinkel Awards winnen daarmee automatisch ook beter in Google gaan scoren?

Google wil kwaliteit webwinkels meten
Het idee is geweldig natuurlijk, maar in Nederland zal dat zo’n vaart niet lopen. Om te beginnen is dit Amerikaans nieuws. NU.nl heeft het nieuws van Searchengineland.com, die het weer baseert op een uitspraak van een congres afgelopen vrijdag. Op dat congres beantwoordde Google’s kwaliteitsspecialist Matt Cutts enkele vragen. In een vraag van een webwinkelier die aangaf dat een slechte kwaliteitswinkel boven hem scoort, gaf Matt aan dat Google op termijn inderdaad ook de kwaliteit van webwinkels wil gaan meten. Bijvoorbeeld via recensies.

Eigenlijk is die uitspraak minder nieuwswaardig dan het lijkt, er wordt al jaren over gesproken en er zijn al verschillende cases over bekend. Natuurlijk kijkt Google ernaar! Niet voor niets probeert Google een soort keurmerk op te zetten genaamd Google Trusted Stores. In dat programma kunnen er ook  recensies achtergelaten worden bij webwinkels die zijn aangesloten. Uiteraard zal Google zijn diensten met elkaar willen integreren en zal Google Trusted Stores op termijn een rol gaan spelen in de zoekmachine en te verwachten is dat Google in dat geval ook andere populaire programma’s zal gebruiken die nu al bij de verkopersbeoordeling-score worden meegenomen, zoals Beslist, Trustpilot, The Feedback Company en verschillende anderen.

Toch is dat nu vooral een visueel effect in de resultaten. Betere posities levert het dus nog niet op. Niet direct in ieder geval.

Zullen recensies het verschil maken in Google?
Of dat straks wel zo zal zijn, en echt zoveel effect zal hebben als Youtube, Google+, of Google+ Local nu al hebben, is te betwijfelen. Recensies zelf zijn daarvoor te makkelijk te manipuleren, en daarnaast zullen nooit alle webwinkels werkelijk werk maken van dit soort publieke feedback, dus kan Google het nooit een sterke factor maken. Gelukkig is het ook helemaal niet nodig want recensies hebben al een enorme impact, en Google heeft al andere wegen om daarmee een webwinkel beter te laten scoren.

Indirect heeft Google namelijk nog wel wat extra mogelijkheden om zelf de kwaliteit van een webwinkel te beoordelen. Onder andere het bounce-percentage, de gemiddelde bezoekduur, of de CTR (click through rate) van resultaten in de zoekmachine zelf kunnen gemakkelijk worden gebruikt voor het algoritme. Ze zijn ook voor de webwinkelier gemakkelijk te vinden via Google Analytics en Google gebruikt deze al deels. Webwinkels met positieve recensies hebben gemiddeld gezien hier ook al snel een betere score.

Als er bij een resultaat een positieve score staat, zoals die nu al bij veel webwinkels wordt getoond, kan dit zorgen voor een betere CTR, al is de vraag wat er gebeurt als iedereen deze straks heeft. Klantbeoordelingen worden meestal ook genoemd op externe sites of sommige overzichten, het levert dus enkele kwaliteitslinks op, wat voor een betere positie in Google kan zorgen. Last but not least betekenen positieve recensies dat er tevreden klanten zijn, die je merknaam gaan googelen, een lager bouncepercentage hebben en langer op je website doorbrengen.

Het aanpassen van het algoritme, zodat webwinkels met negatieve recensies ook slechter zullen scoren, zou een leuke aanvulling zijn, maar staar je hier niet op blind. Klanttevredenheid gaat wel verder dan dat en dat begrijpt Google natuurlijk ook. Ook zonder deze factor mag het duidelijk zijn dat tevreden klanten, die dat ook nog eens durven uiten, op den duur zelfs in de zoekresultaten van Google effect zullen hebben.

Tags

Verder lezen

Reacties