Rondetafelgesprek Bancontact: “Consument heeft laatste woord”

Rondetafelgesprek Bancontact: “Consument heeft laatste woord”

Bancontact heeft een rondetafelgesprek gevoerd met acht ‘betaalexperts’ uit België. In het gesprek met handelaars, consumenten en experts werd er stilgestaan bij de toekomst van bestaande en nieuwe betaalvormen. Zo wordt er veel verwacht van ‘less cash’, zal de smartphone het betaalmodel veranderen en is er een betaalrevolutie op komst. “Maar de consument heeft het laatste woord.”

Kris De Ryck, CEO van Bancontact, ging onder leiding van moderator Paul D’Hoore het debat [pdf] aan met twee consumenten, Kiki Lauwers (directeur Bol.com België), Michael Van Mello (divisiemanager Payments bij Colruyt Group), Lieven Cloots (juridisch advisieur bij UNIZO), Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola) en Claude Boffa, professor Marketing aan Solvay Brussels School.

‘Niet cashless, wel less cash’

Verschillende onderwerpen passeerden daarbij de revue. Zo denkt marketingprofessor Boffa dat we met z’n allen duidelijk opschuiven naar een maatschappij met minder cash op zak. Veel consumenten willen af van de munten en briefjes, maar Cloots denkt niet dat een volledig cashloze maatschappij direct in het verschiet ligt. “De toekomst van betalen is niet cashless, maar wel less cash”, zo meent hij.

Contactloos betalen de toekomst

Er wordt ook gedacht dat de smartphone zal zorgen voor een ware betaalrevolutie. Het betaalmodel zal minder stappen kennen, aangezien je niet langer een betaalkaart nodig hebt: een QR-code scannen of je smartphone langs een terminal zwaaien is tegenwoordig voldoende. Consument Saskia Videler droomt dan ook van contactloos betalen.

Alle veranderingen brengen wel met zich mee dat de consument altijd eventjes moet wennen, dat weet de Colruyt inmiddels uit ervaring. “Pas als men de voordelen ervan inziet, zal de consument zijn gedrag aanpassen, zo zegt Van Mello van de supermarktketen. Volgens hem spelen op dit punt handelaars een belangrijke rol.

Rondetafelgesprek Bancontact

Big data roept vragen op bij consument

Consument Fabrice Bertelli heeft zo zijn bedenken over het nieuwe betalen en met name op het gebied van privacy. “In steeds meer supermarkten kan ik zelf mijn artikelen inscannen en betalen: zo weten de winkels en betaalverwerkers perfect wat ik koop. Dat roept toch wel vragen op bij mij.” UNIZO is het met hem eens en heeft gemerkt dat er de laatste jaren veel betaalspelers bijkwamen die hun geld niet per se verdienen met de betaaltransactie op zich, maar juist met de klantgegevens die bij zo’n betaling vrijkomen. “Big data is goud waard.”

2 miljoen transacties met Bancontact-app

Bancontact maakte ook wat cijfers bekend. Zo zijn er de afgelopen twaalf maanden meer dan 2 miljoen transacties met de Bancontact-app uitgevoerd. Verder is de maximumlimiet voor mobiele betalingen verdubbeld, hebben drie nieuwe banken de mobiele betaalfunctionaliteit van Bancontact in hun eigen bank-apps geïntegreerd en wordt de app van Bancontact ondersteund door twintig banken.

De Ryck denkt dat betalen ongetwijfeld zal evolueren naar meer geïntegreerde vormen, zoals het geval is bij de in-app betalingen. “Maar de consument moet natuurlijk meewillen in dat verhaal – daar begint alles mee. En dat heeft zijn tijd nodig.” Voor Van Mello (Colruyt) is het vooral belangrijk dat de consument aan het stuur blijft zitten. “Hij moet het gevoel van controle blijven behouden over de manier waarop hij kan betalen. Zijn perceptie van veiligheid is van elementair belang, welke oplossingen ook de toekomst uitmaken.”

In april van dit jaar heeft Bancontact haar naam verkort, het logo vereenvoudigd en de app uitgebreid.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten