Returned to Sender: ‘25.000 aangesloten webwinkels binnen twee jaar’

Returned to Sender: ‘25.000 aangesloten webwinkels binnen twee jaar’

Of je nu kleding, elektronica of woondecoratie verkoopt, elke ondernemer krijgt vroeg of laat te maken met retouren. Als oud-webwinkelier is Frank Bruynes ervaringsdeskundige en met die kennis richtte hij Returned to Sender op, een gratis platform waar webwinkeliers al hun retouren kunnen verkopen. “Binnen twee jaar verwacht ik 25.000 shops te hebben aangesloten.”

“Hoe goed je ook je best doet met productomschrijvingen en -foto’s, je kunt niet vermijden dat je artikelen terugkrijgt”, zo vertelt Frank ons. Maar wat je volgens hem wel kunt voorkomen is dat je de producten met bijvoorbeeld lichte gebruikssporen of een zichtbaar geopende verpakking moet afschrijven. “Het is een win-winsituatie. Retailers kunnen op deze manier hun retouren nog zo gunstig mogelijk verkopen en consumenten krijgen korting, iets waar ze dol op zijn.”

In beginsel kan elke webwinkelier zich aanmelden op Returned to Sender, ongeacht de branche waarin hij werkzaam is. Om de kwaliteit van de aangesloten shops te bewaken, kunnen de gebruikers van het platform via een geautomatiseerd systeem klachten achterlaten, zodat Returned to Sender webwinkels die niet aan de kwaliteitseisen voldoen kan uitsluiten van verdere deelname. “Natuurlijk hebben we overwogen om alle aanmeldingen eerst zelf te onderwerpen aan een keuring, maar met de enorme aanwas die wij verwachten is dit geen doen.”

‘Het maakt ons niet uit of je Coolblue bent’

Naast Returned to Sender lanceert Frank het vergelijkbare platform Ressies, waar webwinkeliers hun oude voorraad kunnen aanbieden. Zodra deze sites up and running zijn, volgt er onder meer een concurrent voor bol.com en een prijsvergelijker op Europees niveau. “Al deze platformen hebben dezelfde insteek: ze moeten (kleine) webwinkeliers succesvoller maken, zodat ze kunnen concurreren met de grote spelers.”

Daarnaast hebben de projecten als uitgangspunt dat ze gratis en toegankelijk moeten zijn. “Met reclame op de websites halen we de kosten en onze boterham er wel uit.” Al zal dat niet meteen zijn, want de eerste 250 adverteerders krijgen de reclameruimte gratis. Het stoort Frank dat webwinkeliers bij alles wat ze willen doen aan promotie, op wat voor manier dan ook, hun portemonnee moeten trekken. “Er zijn platformen genoeg, maar wanneer je weinig budget hebt sta je daar meteen buiten beeld. Bij ons maakt het niet uit of je Coolblue bent of een starter, iedereen krijgt dezelfde behandeling.”

De vergelijking met Retourplaza, die retouren eveneens een tweede kans geeft, is snel gemaakt. Toch zijn er volgens Frank de nodige verschillen. “Retourplaza richt zich hoofdzakelijk op de wat duurdere elektronica, terwijl wij de hele retailmarkt bedienen. Maar het belangrijkste verschil is dat dat de webwinkelier bij ons zelf bepaalt wat zijn product nog waard is. Bovendien vindt de transactie buiten ons platform plaats, Returned to Sender zorgt uitsluitend voor de promotie van de artikelen.”

‘Het systeem zal zichzelf bewijzen’

Wanneer de verwachtingen van Frank uitkomen, zal Returned to Sender binnen twee jaar zo’n 25.000 webwinkels hebben bereikt. Dit is grofweg een derde van de markt, wat naar zijn inschatting zeker realistisch moet zijn. “Er zijn maar weinig aanbieders waarbij gratis écht gratis is. Bij ons komen de inkomsten van de verkoop direct bij de webwinkelier terecht, zonder dat hij ons nog een commissie of provisie moet betalen.”

Returned to Sender kan daarom volgens Frank niet anders dan een succes worden. De keuze voor een internationale naam is dan ook alles behalve een toevalligheid. Wanneer het platform hier eenmaal staat, is het buitenland een reële volgende stap. “Voor elk product, waar ook ter wereld, is een koper. En ik breng beide partijen graag met elkaar in contact.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten