menu

Retourplaza wil dit jaar 20.000 artikelen (her)verkopen

Voor veel webwinkeliers is het retourproces een flinke kostenpost. Niet zelden verdwijnen de producten in de opslag, worden ze tegen een dumpprijs verkocht aan een opkoper of worden ze vernietigd. Een doorn in het oog voor Jan Minnee, één van de oprichters en directeur van Retourplaza.

“Het retourpercentage van elektronica en huishoudelijke artikelen kan oplopen tot wel twintig procent”, zegt Jan. “In veel gevallen zijn deze producten nog prima te gebruiken wanneer alleen de verpakking is geopend of ontbreekt, of wanneer het artikel (licht) beschadigd is geraakt. Toch kan de webwinkelier het item niet meer als nieuw verkopen, met inkomstenverlies als gevolg.”

Retourplaza geeft deze retouren een tweede kans. Om de waarde van deze nieuwe tweedekansjes te bepalen heeft het bedrijf een grading software ontwikkeld, waarmee op basis van specifieke algoritmes eenvoudig de unieke status wordt vastgelegd en gefotografeerd en zo de nieuwe verkoopprijs kan worden bepaald. Pas wanneer het item daadwerkelijk verkocht wordt, krijgt de webwinkelier zijn deel van de verkoopprijs waarbij een vergoeding voor het logistieke proces is verrekend. Retourplaza neemt hierbij het hele logistieke en commerciële proces uit handen en gaat, op basis van de productstatus, voor de maximale waarde.

Artikel gaat verder onder de video.

Retourverwerking 2.0

Voor de verzending is Retourplaza een strategische samenwerking aangegaan met PostNL. “Een goede logistieke afhandeling is cruciaal, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat een product dat mogelijk al wat gehavend is nog meer schade oploopt tijdens onze verzending.” Er waren meer partijen die dit proces konden verzorgen, maar met PostNL had Jan de beste klik. “Ze zitten niet alleen veel aan tafel bij bedrijven die een oplossing zoeken voor hun retouren, ze staan ook open voor vernieuwing.”

Ook de klantenservice is een belangrijke pijler binnen Retourplaza. “We willen de consument op elk gewenst moment te woord kunnen staan, maar het is voor ons erg lastig om in te schatten hoeveel vragen er komen en op welk moment. Daarom hebben we de eerste vragen-afvang voor de klantenservice ondergebracht bij ContactCare. Dit is heel schaalbaar, want wanneer het aantal snel oploopt dan kan hier direct op worden ingespeeld.”

Vanaf begin mei draait Retourplaza een pilot voor Otto met witgoed en keukenapparatuur. Binnen twee weken was meer dan de helft van de artikelen verkocht. Een vergelijkbare pilot werd deze maand opgestart voor Riverdale. “Zij vonden in ons een belangrijke partner voor hun retour- en restvoorraad waarvan de verpakkingen beschadigd zijn of ontbreken. Deze artikelen passen niet meer in hun normale proces, maar leveren via ons nog het nodige op.”

‘Succesvolle pilots smaken naar meer’

De afgelopen tijd heeft de start-up zo’n enkele duizenden producten verkocht, maar als het aan Jan ligt zal dit aantal snel oplopen. “We wilden eerst het proces goed optimaliseren voordat het volume echt omhoog kon. We werken nu samen met drie grote partijen maar ons doel is om zoveel mogelijk webwinkels aan te sluiten.” Jan verwacht eind dit jaar met zo’n dertig webwinkels samen te werken en ruim twintigduizend artikelen te hebben verkocht. Een vrij pittige opgave, maar Jan heeft er alle vertrouwen in. “We zijn in gesprek met een aantal partijen die meerdere containers per dag vervoeren. Dit biedt enorme kansen.”

Uiteindelijk moet Retourplaza een platformfunctie vervullen waarop webwinkeliers zelf hun retourproducten kunnen plaatsen. Daarnaast wil Jan hen inzicht geven in hun retourstromen. “Dankzij onze speciaal ontwikkelde software beschikken we over waardevolle data, het zou zonde zijn om hier niets mee te doen. Ook lijkt het ons fantastisch dit concept uit te rollen in het buitenland, want retourproblemen zijn er overal. Maar voordat het zover is, gaan we eerst hier de ecommerce-markt flink onder handen nemen.”

Tags

Reacties