menu

Print.com: ‘Snel naar omzet van 5 tot 10 miljoen euro’

De webapplicatie van Print.com is amper een jaar in de lucht, maar bedient al 700 actieve klanten in Nederland. Nu trekt de startup in drukwerk de grens over naar België.

Alle ogen zijn gericht op eigenaar Marco Aarnink, die zijn eerste onderneming Drukwerkdeal.nl vijf jaar geleden voor 24 miljoen euro verkocht. Na enkele jaren investeren, waaronder in sprs.me en Ace & Tate, zijn de verwachtingen voor project twee hooggespannen: “We willen zo snel mogelijk groeien naar een omzet tussen de 5 en 10 miljoen euro.”

Besloten webapp voor drukwerk

Print.com bedrukt papier, grootformaat, textiel en relatiegeschenken voor honderden bedrijven in Nederland. Dit zijn voornamelijk bedrijven die op hun beurt weer verkopen aan het mkb, zoals ontwerpers en reclamebureaus. Bestellen kan in de besloten webapp van Print.com, die momenteel 1400 gebruikers heeft: “Hiervan zijn er 700 actieve klanten die meer dan drie orders in het afgelopen halfjaar hebben geplaatst. De rest heeft minder orders gedaan of heeft pas sinds enkele weken toegang.”

Waarom een besloten app met een aanmeldwachtlijst? “We willen gefaseerd groeien zodat we de klant optimaal kunnen blijven bedienen. Daarbij is het nooit weg om schaarste te creëren,” stelt Marco. Klanten zijn klaarblijkelijk wel bereid om even te wachten: “De afgelopen maand hebben vijfhonderd nieuwe bedrijven zich aangemeld, waarvan we driehonderd gebruikers aan de app hebben toegevoegd.”

Overname Brezo en TMB Print & Sign

Het team van Print.com bestaat uit 35 man die opereren vanuit Deventer, dezelfde standplaats waar Drukwerkdeal.nl ooit begon. Twee overnames later hebben zij ook een productielijn van vijftig man sterk in eigen hand. “We wilden zelf aan de knoppen draaien om maatwerk voor klanten te kunnen bieden, en daarbij niet te afhankelijk zijn van een leverancier.”

Natuurlijk is het ook een manier om op te schalen en het assortiment te verbreden, vertelt Marco. De startup nam daarom in januari textielbedrijf Brezo (met daaronder shirts-bedrukken.nl, shirts-bedrukken.be en shirts-bedrucken.de) en drukkerij TMB Print & Sign over. Er staan geen nieuwe overnames op de planning, maar Marco sluit het ook niet uit. “Op dit moment hebben we wat we nodig hebben. Maar het kan zijn dat de klantvraag verandert en we daarop moeten inspelen.”

Nieuw kantoor in Brussel

Het klantenbestand is vooralsnog hoofdzakelijk Nederlands, al trekt de website van Print.com ook een hoop Engelstalige bezoekers. “50 procent van ons bezoekersverkeer bestaat uit Engelsen en Amerikanen, die natuurlijk door de domeinnaam op onze website terechtkomen. Op de lange termijn kunnen we daar eigenlijk niet omheen.”

Maar vooralsnog focust het bedrijf zich op Nederland, en sinds kort België. Er is net een nieuw kantoor geopend nabij Brussel. “De grafische markt richt zich vooral op het Nederlandstalige deel van België. Daarom willen wij juist ook het Franstalige deel bedienen.” Van daaruit wil Marco verder afzakken richting Zuid-Europa.

‘Online kun je de klant niks wijsmaken’

Er zijn dus genoeg plannen voor het tweede project van de ondernemer. Hoe vindt Marco dat de markt is veranderd sinds hij zijn eerste bedrijf Drukwerkdeal.nl begon? “Het verschil is dat het internet heel transparant is,” antwoordt hij. “Als bedrijf kun je de klant online niks meer wijsmaken. Ze doen uitgebreid vooronderzoek en hebben een hele duidelijke vraag. Wij proberen ons product naargelang hierop af te stemmen.”

Tags

Reacties