lightspeed ecommerce

PostNL introduceert terughaalknop

PostNL introduceert terughaalknop

Per 1 januari is de terughaalknop te gebruiken via de zakelijke Track & Trace van PostNL. Webwinkeliers kunnen de knop in de Business Portal vinden. De knop voorkomt dat een pakket bij de geadresseerde wordt aangeboden, handig bij bijvoorbeeld een dubbele verzending.

In sommige gevallen is het voor webwinkeliers noodzakelijk om een terughaalverzoek te plaatsen voor een verstuurd pakket. Denk bijvoorbeeld aan een dubbele verzending, foutieve adressering of aan een vermoeden van fraude. Tot nu toe moesten webwinkeliers contact opnemen met servicemedewerkers van PostNL om zo’n verzoek te plaatsen, maar vanaf 1 januari kan de webwinkelier dit zelf doen.

Terughaalknop in Business Portal

In een nieuwsbrief laat PostNL weten dat de terughaalknop vanaf januari in de Business Portal te gebruiken is door zakelijke klanten. De knop is te gebruiken vanaf de voormelding, totdat het pakket op de distributierit wordt gesorteerd. Wanneer de bezorger onderweg is werkt de knop niet meer.

‘De knop is te gebruiken vanaf de voormeldingen, totdat het pakket wordt gesorteerd.’

Zodra een webwinkelier de knop gebruikt, past PostNL het ontvangstadres aan naar het retouradres dat wordt meegegeven in de voormelding. Bij één van de depots van PostNL krijgt het pakket vervolgens een nieuw verzendlabel, waarna het binnen een paar dagen op het retouradres zal aankomen.

Niet bij internationale verzendingen

Volgens PostNL werkt de knop bij vrijwel alle pakketten die via het Nederlandse netwerk verstuurd worden. Toch zijn er een paar uitzonderingen. Bij internationale pakketten is de knop niet te gebruiken, ook niet bij pakketten die bezorgd worden in België.

Multicollo verzendingen zijn alleen terug te halen met afzonderlijke barcodes. Bovendien werkt de knop niet bij brievenbuspakketjes, voedingsmiddelen, aangetekende pakketten en pakketten die geleverd worden via speciale netwerken, zoals Extra@Home.

‘Een terughaalverzoek doen via een servicemedewerker kan nog steeds.’

De kosten voor verzoeken via de terughaalknop zijn afhankelijk van de afgesproken tarieven in het contract tussen de webwinkelier en PostNL. De verzoeken worden namelijk als heen en terug tarief gefactureerd. Een terughaalverzoek doen via een servicemedewerker van PostNL blijft ook mogelijk, hiervoor geldt hetzelfde tarief en een aanvullende toeslag van 8 euro.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten