PosterTime: ‘We willen geen fabriek zijn’
Webshop PosterTime van Renske ten Bosch en Mirjam de Bruin levert op aanvraag verschillende soorten gepersonaliseerde posters. Onlangs wonnen ze de New Webshop Award in de categorie Wonen. Ecommerce News sprak hen over de start van PosterTime, de keuze voor de producten en verwachtingen van de toekomst.
Van de Filipijnen naar Nederland
Renske en Mirjam waren bij de start van PosterTime geen onbekenden van elkaar. Beide woonden met hun gezin afgelopen jaren in de Filipijnen. Daar verkochten ze hippe producten met een Filipijnse twist, waaronder een zelf ontworpen kwartetspel, zelfgemaakte posters en ansichtkaarten. Bij vertrek uit de Filipijnen verkochten ze dit bedrijf.
Na terugkomst in Nederland besloten ze nogmaals samen een bedrijf op te richten. In maart 2018 lanceerden ze PosterTime. Hun tijd in de Filipijnen wordt niet vergeten, want een deel van de opbrengst gaat naar stichting YoungFocus, die Filipijnse kinderen uit sloppenwijken naar school helpt. “Dat niet iedereen het zo goed heeft als wij, hebben we in Manila vaak ervaren. Reden om iets terug te doen voor kinderen in het land waar we een onvergetelijke tijd beleefden”, aldus Renske.
Met vallen en opstaan was het een leuk en leerzaam traject.
Het opzetten van een webshop was een leerproces voor de oprichters. “We hadden nooit eerder zelf een webwinkel gebouwd. We hebben ons goed ingelezen, veel tutorials gevolgd en een onlinemarketingconsultant ingehuurd. Met vallen en opstaan was het een ontzettend leuk en leerzaam traject en zijn we trots op het resultaat dat we hebben neergezet”, vertelt Mirjam.
“Waar in de Filipijnen klanten ons door mond-tot-mondreclame wisten te vinden, zijn er in Nederland duizenden webshops en moet je er maar tussenuit zien te springen”, vertelt Renske. “We hebben dus ook moeten leren om onszelf via sociale media en online advertising op de kaart te zetten”.
‘Alles is te personaliseren’
De webshop biedt een klein eigen assortiment, maar er wordt vooral maatwerk verkocht. “Daarmee onderscheiden we ons. Voor de stadskaarten gebruiken we bestaande software, maar ook daarin passen we dingen aan. Soms zetten we er een tekst bij, maken de lijnen van straten dikker als dit er beter uitziet, laten bebouwing weg of voegen deze juist toe. Bij iedere poster kijken we goed hoe het ontwerp het best tot zijn recht komt”, vertelt Mirjam.
Klanten delen hun poster op sociale media en zo weten steeds meer mensen ons te vinden.
Voor de eigenaars zit de meerwaarde van PosterTime in het kunnen personaliseren van elke bestelling. “We zien dat blije klanten hun unieke poster delen op sociale media. Door dat sneeuwbaleffect weten mensen ons steeds beter te vinden. Het winnen van de New Webshop Award helpt daarin natuurlijk ook mee.”
Hoe groot het sneeuwbaleffect exact is, geven Mirjam en Renske liever niet prijs, aangezien de totale maandelijkse bestellingen nu nog erg wisselend zijn. “Momenteel doen we nog ander werk ernaast, maar het gaat goed met PosterTime. Iedere maand verkopen we bijna twee keer zo veel als diezelfde maand een jaar geleden”, aldus Renske.
Werkwijze is tijdsintensief
De werkwijze is mede debet aan de beperkte groei, doordat het huidige proces tijdsintensief is. “Het is niet zo dat we een knopje indrukken en er dan een standaard poster uitrolt, we steken juist veel tijd in het ontwerp en pas na goedkeuring van de klant drukken we het af. Dit proces houdt het werk voor ons interessant én het zorgt voor heel tevreden klanten.”
We drukken geen knopje in zodat er een standaard poster uitrolt.
“Groeien is leuk en we ontvangen uiteindelijk graag meer bestellingen, maar eindeloos groeien en opschalen willen we niet”, vervolgt Mirjam. “We willen geen fabriek zijn. De identiteit van PosterTime zit in het maatwerk en dat willen we graag zo houden.”
Reacties