menu

Podobrace: ‘We willen de Bol.com van de zorg worden’

In 2011 zag Podobrace, de webshop van de familie Duin, het levenslicht. Vijf jaar later telt het bedrijf vijfentwintig medewerkers en is het marktleider in de Benelux. “Ons werk is nu eenmaal verslavend leuk, we gaan dus maar door”, zegt medeoprichter Bill Duin hier zelf over. Ecommerce News ging met hem in gesprek.

“De zorg verschuift, maar de vraag blijft”, zegt Bill als we hem vragen naar de aanleiding van de webshop. “Er gaat jaarlijks zo’n 300 miljard euro om in de zorgmarkt en dat is allang niet meer alleen offline. Naar de term ‘hielspoor’ wordt bijvoorbeeld ruim 18.000 keer per maand gezocht. Iedereen heeft weleens hielspoor gehad en of kent iemand die het heeft. Met Podobrace spelen we handig in op de ontwikkelingen. Daarbij combineren we ouderwetse service met de techniek van nu.” En dat loont, want in de Benelux heeft Podobrace al het grootste gedeelte van de markt in handen. Ook is het bedrijf actief in Duitsland, Oostenrijk en Engeland. En vanaf volgende maand zijn Frankrijk, Spanje, Italië en Denemarken aan de beurt. “Ons doel is om de Bol.com van de zorg te worden”, vat Bill samen.

In de prijzen

Direct advies op maat kunnen geven is één van de belangrijkste pijlers bij het Volendamse familiebedrijf. “Mensen die onze site bezoeken, doen dit heel gericht: ze hebben een klacht en willen daar zo snel mogelijk vanaf. Wij willen hen zo goed mogelijk helpen, zelfs wanneer dit een doorverwijzing naar de concurrent betekent. Voor patiënten – de term klant gebruiken we liever niet – kan het gebruik van de juiste hulpmiddelen net het verschil maken tussen wel of niet op vakantie kunnen. Dat wij dan misschien een keer niet het artikel hebben waarnaar ze op zoek zijn maar wel gedegen advies geven, onthouden ze echt wel.”

Podobrace mocht in de afgelopen jaren al meerdere prijzen in ontvangst nemen. In 2014 won Podobrace de startersprijs van de Rabobank en vorig jaar mocht het bedrijf de Beslist.nl Webshop Award mee naar huis nemen. “Vooral met die laatste prijs zijn we blij, want dit is een prijs vanuit de klant. En dat die ons zo waardeert, is eigenlijk waar we het allemaal voor doen. Verder draagt succes op een groot platform als Beslist.nl bij aan onze wens om marktleider te worden in ons segment.”

‘Onze groei is ongekend’

Vijf jaar geleden had Bill nooit gedacht dat Podobrace nu al meerdere malen uit zijn voegen zou zijn gebarsten. “Het pand dat we anderhalf jaar geleden op de groei hebben gekocht wordt nu ook al aardig klein. Ik denk nog weleens terug aan de begintijd waarin ik me graag iets groter voordeed. Als destijds een patiënt belde met een vraag over de verzending zei ik gerust dat ik hem wel even doorverbond met onze magazijnmedewerker om vervolgens zelf in de systemen te kijken en, met een andere stem, de vraag te beantwoorden. Dat is allang niet meer aan de orde, maar ik vind het nog steeds fijn om overal bij betrokken te worden. Wat dat betreft ben ik net een inktvis: ik heb drie beeldschermen en switch moeiteloos van de ene taak naar de andere.”

Veel webwinkeliers bieden het assortiment van een gering aantal leveranciers. Bill test liever zoveel mogelijk producten om hier vervolgens zelf een selectie van te maken. “Ik geloof niet dat één leverancier kan uitblinken in alle artikelen. Daarom importeren wij uit ruim twintig landen. As we speak komen er zeven zendingen deze kant op. Onze werkwijze is zeer tijdsintensief, maar ik denk dat dit een belangrijk onderdeel is van ons succes. Ons streven om elk jaar te verdubbelen, lukt nog elk jaar. Dit jaar willen we afsluiten met 100.000 zendingen. Juli was onze beste maand ooit, dus we liggen lekker op schema.”

Tags

Reacties