menu

Ontslag om online shoppen op het werk?

Werknemers zijn natuurlijk ook mensen en dus ontkomen ze er niet aan om tijdens de noeste arbeid op kantoor soms persoonlijke websites te bezoeken. Maar naast het Facebooken, googelen naar een restaurant voor vanavond en het checken van sportnieuws, shoppen ook steeds meer mensen onder werktijd online. Maar is dit wel zo’n kwalijke zaak?

Online vacaturebank CareerBuilder heeft een enquête gehouden en daaruit blijkt dat één op de twee werknemers wel eens online shopt terwijl ze aan het werk zijn. Dit is een stijging van drie procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Van die groep online shoppers heeft 42 procent dat op zijn minst een uur lang gedaan de afgelopen maand.

Ontslaan en websites blokkeren
Dat niet iedereen daar even blij mee is, blijkt wel uit het gegeven dat twaalf procent van de werkgevers (vorig jaar: 8%) wel eens iemand heeft ontslagen wegens het online shoppen onder werktijd. En 56 procent blokkeert zelfs sommige websites voor haar werknemers.

De uiteindelijke vraag is natuurlijk of dit op de lange termijn wel zo’n goede beslissing is. Natuurlijk hangt alles af van het soort bedrijf en de bijbehorende sfeer waarin de werknemers werken, maar over het algemeen kun je je afvragen in hoeverre het nu écht het werk belemmert als werknemers even een paar minuutjes online shoppen of een statusupdate op Facebook delen.

Shoppen werkt ontspannend
Uiteraard gaat dit af van de effectieve tijd die ze op een werkdag aan werkgerelateerde zaken besteden, maar het kan wel leiden tot een meer ontspannen sfeer op de werkvloer. Niet alleen is het voor de werknemer in kwestie soms een welkome afleiding om een paar minuutjes iets anders te doen dan werken, het kan ook zorgen voor een betere sfeer onder collega’s. Even praten over die nieuwste film die te koop is, de laatste modetrends volgens H&M of die ene gadget die iedereen op de werkvloer zou moeten hebben, het zorgt voor een gespreksonderwerp en bevordert de werksfeer.

En dat is uiteindelijk ook weer in het voordeel van de werkgever. Hoe relaxter zijn werknemers zijn, hoe minder verzuim er optreedt en hoe meer hij dus aan zijn personeel heeft. In de eerste helft van vorig jaar registreerde ArboNed zo’n 460.000 verzuimdagen die te maken hadden met stress, dat aantal is acht keer zo hoog als in 2009. De kosten van werkstress liepen op tot bijna 800 miljoen euro, voor alleen al de eerste helft van vorig jaar!

Wat ons betreft wordt er dus ook volgend jaar gewoon lekker online geshopt onder werktijd! En laat de werknemer gelijk de bestelling op kantoor afleveren, daarmee voorkom je dat hij zich vaker ziekmeldt of wilt thuiswerken om een pakketje in ontvangst te nemen…

Reacties