Online shoppen alweer op zijn retour?

online shopping alweer op zijn retour?Consumenten hebben tijdens de laatste feestdagen meer geld online gespendeerd dan ooit te voren. Dit betekent echter niet dat die groei zal blijven doorzetten. “Online retail is een pion die momenteel de koningin is”, zo omschrijft de vice-president van Forrester Research het.

Daar waar online verkopen ooit een heel klein deel uitmaakte van de business van een winkelier, is het nu uitgegroeid tot een krachtig middel, goed voor gemiddeld zo’n tien procent van de omzet van een retailbedrijf. Online retailverkopen bedroegen in 2010 nog zo’n 177 miljard dollar, maar groeide in twee jaar alweer uit tot zo’n 226 miljard dollar.

Die cijfers zullen nog wel blijven toenemen, maar niet meer zo snel als de voorgaande jaren. Volgens vice-president Sucharita Mulpuru is de poel van potentieel nieuwe online klanten uiteraard beperkt. En terwijl veel winkeliers verder zullen gaan met het ontwikkelen van mobiel shoppen voor smartphones en tablets, was de omzet uit dit kanaal vorig jaar slechts een fractie (twee miljard dollar) van de totale online omzet. Sommige winkeliers zijn verstrikt geraakt in de hype rondom ‘mobiel’, zo zegt ze. “Het aantal transacties dat via de telefoon werd voltooid is gewoon nog erg klein.”

Webwinkeliers die door Forrester Research werden ondervraagd gaven aan terug te gaan naar de basis, waarbij ze hun kassa, productpagina’s en gebruikerservaring gaan verbeteren. Winkeliers zullen het komende jaar uitdagingen blijven tegenkomen die te maken hebben met online en mobiele technologie. Zo zal het koppelen van de prijzen aan die van de concurrent, zoals Target dat sinds kort doet ten opzichte van Amazon, vaker gebeuren in de strijd tegen ‘showrooming‘.

En dan zijn er ook nog de zorgen over wat Amazon allemaal van plan is. Hun ‘zelfde dag bezorgd’-aanbod bleek voor veel retailers nogal prijzig te zijn, terwijl het ook weer niet overdreven veel gewaardeerd werd door de consument.  Mulpuru denkt hoe dan ook dat de online verkoop uiteindelijk maximaal twintig procent gaat bedragen van de totale omzet onder retailers.

Dat zou betekenen dat in Nederland de grootste groei alweer geweest is, en toekomstige groei vooral uit flinke investeringen en een survivalslag moet komen. Moeten we ons bijna gaan voorbereiden dat het feestje op een dag ten einde komt?

Tags

Verder lezen

Reacties