menu
lightspeed ecommerce

‘Omzet webshops groeit 12% in 2020’

De stijging van de omzet van webwinkels in Nederland wordt volgend jaar weer wat minder, maar bedraagt volgend jaar nog steeds zo’n 12 procent. Het is voor het achtste jaar op rij dat de groei dubbele cijfers laat zien.

Volgens ING moet een omzetgroei van 12 procent bij pure webshops haalbaar zijn, terwijl bij omnichannel-retailers zelfs de 20 procent gehaald moet kunnen worden. In totaal blijft de detailhandel, met een verwachte omzetgroei van 3 procent, op peil. Deze procentuele groei liet het ’t afgelopen jaar ook al zien.

Omnichannel grootste omzetgroei van alle type webwinkels

De sterkste groei vindt volgend jaar dus online plaats, waarbij retailers die zowel een stenen als een online winkel hebben waarschijnlijke betere omzetcijfers kunnen overleggen dan webwinkels die enkel via het internet verkopen. Wordt er gekeken naar alleen de fysieke winkels, dan vindt de hoogste omzetgroei plaats bij woonwinkels (+5 procent) en supermarkten (+3 procent).

De omzetgroei van webshops volgens ING

‘Online aandeel voeding stijgt naar 10% in 2025’

Die laatste groep zal ook online groeien, al blijft het marktaandeel in vergelijking met non-food relatief klein. De verwachting van ING is dat het online aandeel van voeding stijgt van rond de 5 procent nu naar zo’n 10 procent in 2025. “Vooral supermarkten profiteren van de beter gevulde huishoudportemonnee, de groei van de bevolking en het aantal banen. Bij de speciaalzaken blijft omzet weglekken ten gunste van supermarkten.”

Omzetgroei van webshops

11.000 minder winkels in tien jaar tijd

Het ING heeft ook berekend dat het aantal fysieke winkels in het afgelopen decennium met ruim 11 duizend is gedaald. Waren er in 2010 nog meer dan 80 duizend vestigingen van non-foodwinkels, dit jaar waren het er nog maar 69 duizend.

Tags

Reacties