menu

Europees geschillenplatform ODR vanaf vandaag live

Consumenten kunnen vanaf vandaag eindelijk gebruikmaken van de nieuwe website Online Dispute Resolution (ODR). Via dit platform kunnen consumenten uit heel Europa een klacht indienen over een online aankoop die ze nationaal of elders in Europa hebben gedaan. En niet geheel onbelangrijk: webwinkeliers moeten op hun website verplicht verwijzen naar dit ODR-platform.

Het ODR-platform zat er al een behoorlijk tijdje aan te komen. Al sinds 1998 was de Europese Unie bezig om te kijken wat ze konden doen qua alternatieve dispuutbeslechting, ook wel ADR genoemd. Europa heeft liever dat consumenten en verkopers kleine geschillen buiten de rechter om oplossen.

Maar aangezien er in heel Europa honderden manieren zijn om buiten de rechter iets op te lossen, wilde de EU dat er een pan-Europees digitaal platform voor zou komen. ODR werd een feit. Maar waar in 2013 hiervoor al een wet werd aangenomen en vorig jaar bleek dat dat platform op 9 januari jongstleden het levenslicht zou zien, is het ODR-platform pas sinds vandaag daadwerkelijk te gebruiken voor consumenten.

Zo werkt het ODR-platform
Via het ODR-platform kunnen consumenten een klacht over een online aankoop indienen in hun eigen taal. De consument wordt vervolgens doorverwezen naar een geschillencommissie die de klacht gaat behandelen. In Nederland zijn dat de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) en de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).

De desbetreffende commissie handelt de procedure online en binnen negentig dagen af. Mochten de consument en de ondernemer er vervolgens alsnog niet uitkomen, dan kan alsnog worden gekozen voor de juridische weg.

60% verkoopt niet aan het buitenland
Met het ODR-platform moeten consumenten er meer vertrouwen in krijgen om over de grens online te shoppen. Nu wordt dat nog te weinig gedaan. Maar het is ook zo dat zestig procent van de ondernemers geen producten aan buitenlandse consumenten verkoopt, vaak door belemmeringen en uit angst voor problemen.

ODR-melding verplicht voor webwinkeliers
Zoals wij eerder al schreven op Ecommerce News, zijn webwinkeliers verplicht om een verwijzing naar het ODR-platform aan hun webwinkel toe te voegen. In de aangenomen wet staat: “In de Unie gevestigde ondernemers die aan verkoop- dienstenovereenkomsten via internet doen, en in de Unie gevestigde onlinemarktplaatsen voorzien op hun websites in een elektronische link naar het ODR-platform. Die link moet voor de consumenten gemakkelijk toegankelijk zijn. In de Unie gevestigde ondernemers die aan verkoop- of dienstenovereenkomsten via internet doen, geven tevens hun e-mailadressen op.”

Tags

Reacties