Nieuwe doos C&A maakt retour makkelijker

Nieuwe doos C&A maakt retour makkelijker

C&A gaat haar kleding versturen in een nieuwe kartonnen doos die het mogelijk maakt om makkelijker spullen weer terug te sturen. De functionele en milieuvriendelijke verpakking heeft een deksel die aan de voorkant kan worden opengemaakt door middel van een afscheurstrip. Een kleefstrook zorgt ervoor dat de doos ook weer makkelijk dicht kan voor retour.

“We hebben gemerkt dat veel van onze klanten niet precies weten waar het pakket moet worden geopend”, zo vertelt Knut Brüggemann, hoofd Ecommerce Operations bij C&A. “Daarom hebben we ons verpakkingsconcept samen met Arvato geanalyseerd en een meer functioneel ontwerp ontwikkeld, waardoor onze C&A-branding nu nog prominenter wordt weergegeven.”

Aangebrachte kleefstrook

Voor de consument is met name de aangebrachte kleefstrook erg handig. Hierdoor kan de verpakking waarin de kleding in is bezorgd weer gemakkelijk worden gebruikt om artikelen die retour moeten in te versturen. Maar er is ook voor deze doos gekozen uit duurzaam oogpunt, iets waar C&A en veel andere online retailers steeds nadrukkelijker mee bezig zijn.

Minder vulmateriaal nodig

Naast dat er alleen gerecycled materiaal wordt gebruikt voor de kartonnen doos, wordt er ook zo min mogelijk materiaal en ruimte gebruikt bij het in elkaar zetten van de verpakking. Na het orderpicken worden de artikelen in een open doos gelegd, waarna de vulhoogte van de doos wordt opgemeten en het karton tot op de exacte millimeter wordt gesneden. Daarna komt het deksel erop. Door de doos zo te snijden is er minder vulmateriaal zoals luchtkussentjes nodig, ook omdat het afgesneden karton wordt gebruikt om de overgebleven lege ruimte in de doos op te vullen.

Neemt minder ruimte in in vrachtwegen

Wat de duurzaamheid ook ten goede komt, is het feit dat de nieuwe dozen dus minder lucht bevatten en hierdoor minder ruimte innemen in de vrachtwagens. Volgens Arvato kan hierdoor het transportvolume met ongeveer 250 vrachtwagenritten per jaar worden verminderd. “Dit komt niet alleen ten goede aan het milieu door een lagere CO2-uitstoot, maar ook aan de klant, die nu minder verpakkingsmateriaal hoeft weg te gooien.”

De nieuwe dozen zullen worden ingezet in het distributiecentrum van Arvato in Hannover-Langenhangen, vanwaar ook de vele nieuwe klanten vanuit 20 Europese landen zullen worden bediend. Vorige maand lanceerde C&A namelijk een internationale webwinkel, om ook klanten te bedienen in landen waar geen vestigingen van de retailer zijn te vinden.

C&A-doos

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten