menu

‘Nederlandse detailhandel moet actie ondernemen’

De Nederlandse detailhandel moet maatregelen nemen om de sector weer op orde te krijgen en verder te kunnen groeien. Bij niet ingrijpen kan in 2025 de werkgelegenheid zijn gedaald met tussen de 55.000 en 130.000 voltijdbanen en het bruto binnenlands product met 0.3 tot 1 procentpunt. Vooral op het gebied van ecommerce en omnichannel zijn er mogelijkheden.

Bij ongewijzigd beleid zou ook 20-35 procent van de huidige of geplande winkelruimte overbodig worden, zo blijkt uit onderzoek van McKinsey naar de toekomst van de Nederlandse detailhandel. Een aantal adviezen is ons natuurlijk al langer bekend. Zo zou de overheid beter moeten samenwerken met de detailhandel, terwijl individuele retailers hun winkelportfolio en personeelsbestand moeten aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden. Ook moeten ze meer innoveren in alle kanalen die voor handen zijn en moeten ze zich beter onderscheiden qua winkelbeleving.

Online marktplaatsen moeten lokaal aanbod leveren

Interessanter is het advies dat Nederlandse online marktplaatsen meer moeten inzetten op een lokaal aanbod van producten en diensten, iets wat Marktplaats al heeft aangekondigd te gaan doen. “(Grote) buitenlandse online marktplaatsen en ecommerce-platforms groeien verder en winnen marktaandeel van de Nederlandse spelers. Om te kunnen concurreren, moeten Nederlandse online marktplaatsen en ecommerce-platforms hun aanbod vergroten met lokaal relevante producten en diensten, de aanwezigheid van klanten in omnichannel-fulfilment beter benutten door innovatieve online-naar-offline-businessmodellen te gebruiken en technologie inzetten om de winkelervaring te verbeteren.”

“Door het combineren van een goed ontwikkeld online platform en een dicht winkelnetwerk kunnen Nederlandse retailers samenwerken om een unieke omnichannel-beleving te bieden. Een voorbeeld kan worden genomen aan de Chinese ecommerce-speler JD.com, dat 2-uurslevering biedt van producten en diensten van nabijgelegen retailers, supermarkten en restaurants”, zo stelt McKinsey.

Offline en offline daling van omzet

In de laatste drie jaren nam de totale offline omzet van non-foodproducten af met 2.8 miljard euro, terwijl de online tak juist met 1.8 miljard steeg. De totale retail-industrie is dus afgenomen. Volgens McKinsey heeft dit drie oorzaken:

Een deel van de online uitgaven gaat naar buitenlandse retailers

Ongeveer 14 procent van alle online non-food-omzet vorig jaar was voor buitenlandse spelers. De opkomst van buitenlandse online spelers gebeurt opvallend snel: tussen 2014 en 2015 steeg hun totale omzet in Nederland met 32 procent.

Impulsaankopen zijn online lager

In het onderzoek bleek dat 8 procent van de geënquêteerden bij het online shoppen altijd of vaak iets kocht wat ze niet van plan waren om te kopen, terwijl dit percentage twee keer zo groot was bij het offline shoppen.

Prijzen dalen door transparantie en discounters

Steeds meer consumenten winkelen voor een bepaalde behoefte in plaats van in een bepaalde winkel, deels doordat online spelers de markt transparanter hebben gemaakt. In Amerika begint 70 procent van de internetgebruikers hun zoektocht online, waar gefilterd kan worden op product, prijs, service, levertijd et cetera. Dit maakt het voor retailers lastiger, die het niet kunnen compenseren met een hogere prijs. Retailers staan hierdoor meer onder druk, helemaal nu discounters steeds groter worden.

Tags

Reacties