Nederlanders shoppen liefst online

Nederlanders shoppen liefst online

Voor het eerst winkelen Nederlanders liever online dan in fysieke winkels. Ook is mobiel winkelen sinds het tweede kwartaal van 2023 populairder dan via de computer. Dat blijkt uit Klarna’s Shopping Pulse, die vandaag werd gelanceerd. De betaalprovider onderzoekt elk kwartaal de veranderende winkelvoorkeuren in 18 landen wereldwijd.

De nieuwste Shopping Pulse is gebaseerd op een enquête onder 19.293 consumenten, waarvan 1.006 Nederlanders, en eigen data van online aankopen in ruim 500.000 webwinkels. De belangrijkste conclusie is dat de digitalisering als gevolg van de coronapandemie nog altijd zichtbaar is. In veel sectoren moest er wel online worden gewinkeld, waardoor consumenten hier nu aan zijn gewend.

Mannen winkelen vaker online dan vrouwen

Bijna een derde (32 procent) van de Nederlandse consumenten winkelt het liefst online. Dit is een stijging van drie procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2023. Tijdsbesparing, makkelijker om prijzen te vergelijken en een breed aanbod zijn de belangrijkste redenen om online te winkelen.

31% van vrouwen gaat liefst naar fysieke winkel.

Vooral mannen hebben een voorkeur voor de digitale winkelstraat: 36 procent winkelt graag online, tegenover 29 procent die liever naar de winkel gaat. Dertig procent geeft de voorkeur aan fysiek winkelen. Dit zijn hoofdzakelijk vrouwen: 31 procent gaat het liefst naar fysieke winkels, 28 procent shopt liever online.

Vooral Millenials shoppen graag online

De verschuiving naar online winkelen komt het meest voor bij Millennials (1986 – 2000): 45 procent winkelt het liefst online, tegenover 21 procent in de winkel. Van Gen Z (2001 – 2015) geeft 40 procent de voorkeur aan online shoppen, versus 29 procent in winkels. Gen X (1956 – 1970) koopt minder vaak online: 28 procent, tegenover 32 procent in fysieke winkels. Babyboomers (1941 – 1955) kopen het minst online: 18 procent, versus 41 procent in stenen winkels.

Social media steeds grotere invloed op winkelgedrag.

Een andere trend is de opmars van social shopping. Van Gen Z kocht bijna de helft (47 procent) de afgelopen maand iets gekocht nadat ze dit op social media zagen. Bij de Millenials was dit zelfs 54 procent. Waar Gen Z zich vooral laat inspireren door influencers (66 procent), doet Gen X dit door merken (57 procent). Millenials zijn het meest gevoelig voor berichten van retailers (53 procent).

Shopping Pulse Klarna

Mobiel winkelen en betalen volledig ingeburgerd

In het tweede kwartaal van 2023 winkelen Nederlanders liever mobiel (48 procent) dan via een computer (40 procent). De telefoon wordt ook steeds vaker ingezet als betaalmethode: 33 procent betaalt in fysieke winkels met een smartphone. Vergeleken met onze buurlanden ligt dit percentage een stuk hoger. In België is dit 22 procent en in Duitsland 21 procent.

Ook deed Klarna onderzoek naar het online winkelgedrag in ons land. De populairste dagen om online te shoppen zijn woensdag en zondag. Op deze dagen wordt er zes procent meer geshopt. De minst populaire dag is zaterdag. Dan wordt er maar liefst elf procent minder verkocht. Tussen 21:00 en 22:00 uur wordt er het meest gewinkeld.

Tussen 21:00 en 22:00 meest online geshopt.

Mensen uit Utrecht winkelen het meest online. Zij kopen 56 procent meer online dan het nationale gemiddelde. Ook mensen uit Zuid-Holland (39 procent) en Zeeland (34 procent) winkelen bovengemiddeld veel online. In Flevoland (- 56 procent), Noord-Holland (-53 procent) en Friesland (- 37 procent) is online winkelen juist het minst populair.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten