menu
lightspeed ecommerce

Nederland kent 5 miljoen crossborder-shoppers

Er waren vorig jaar in ons land zo’n 5 miljoen mensen die in het buitenland online bestellingen deden. Dat is een flinke stijging van 32 procent ten opzichte van het jaar ervoor, toen het nog om 3,8 miljoen cross-border shoppers ging. Samen gaven deze vijf miljoen Nederlanders 880 miljoen euro uit in het buitenland.

Dit blijkt uit de laatste editie van de Thuiswinkel Markt Monitor, waarin ook staat dat het aantal online crossborder-bestedingen is toegenomen van 765 miljoen naar 880 miljoen euro. Dit betekent een toename van 15 procent.

3,7% van online bestedingen gedaan in buitenland
Dat bedrag van 765 miljoen in 2017 is vrij opmerkelijk, want vorig jaar sprak de marktmonitor nog over 817 miljoen euro die in dat jaar werd besteed in buitenlandse webwinkels. Maar GfK lichtte aan Ecommerce News toe dat het onderzoeksbureau dit jaar op een andere manier de cijfers berekent, waardoor een directe vergelijking met de cijfers van vorig jaar niet meer opgaat.

De 880 miljoen die over de landsgrenzen werd uitgegeven was vorig jaar goed voor 3,7 procent van de totale online bestedingen die door ons Nederlanders werden gedaan. Volgens Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen wordt er weliswaar elk jaar meer besteed bij buitenlandse webwinkel, het gaat nog steeds om een klein percentage.

‘Aandeel crossborder-bestedingen elders veel hoger’
“In andere landen ligt het aandeel van crossborder-bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten”, aldus Wijnand. “Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde ecommerce-sector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.”

Vorig jaar waren er dus 5 miljoen crossborder-shoppende Nederlanders, terwijl dat er een jaar ervoor nog 3,8 miljoen waren. Het aandeel van crossborder-shoppers binnen alle online kopers is met name gestegen in categorieën als ‘kleding, schoenen en personal lifestyle’, ‘IT’ en ‘speelgoed’.

China blijft populairste crossborder-bestemming
En net als vorig jaar is China veruit de populairste bestemming voor online aankopen over de grens. Bijna een derde (31 procent) van alle crossborder-uitgaven ging vorig jaar naar een Chinese webwinkel, gevolgd door shops in Duitsland (17 procent) en Groot-Brittannië (15 procent).

Tags

Reacties