menu

‘Nederland is voorloper op het gebied van b2b-commerce’

Voor de realisatie van een ecommerceproject is de locatie van het internetbureau eigenlijk niet zo belangrijk. Toch komt er opvallend veel vanuit Nederland. Volgens Gertjan Schaefers, directeur binnen Wunderman Thompson Commerce Nederland, is dat niet zo gek. “Nederland heeft misschien wel de beste programmeurs van de wereld.”

Gertjan is zelf een van de oprichters van het in 1999 opgerichte ecommercebureau Eperium, wat inmiddels uitgegroeid is tot Wunderman Thompson Commerce, onderdeel van WPP. Met zijn bedrijf koos hij destijds direct voor Intershop. “In die tijd waren er weinig alternatieve aanbieders met een vergelijkbare status en ambitie. Bovendien mikten wij direct op bedrijven die wat wilden bereiken, zoals G-Star en het internationale Xerox. En zelfs Bol.com is in haar jonge jaren gestart op basis van Intershop!”.

‘Strategische keuze doelmarkt en klanten was noodzakelijk’

Inmiddels is de wereld wel veranderd. Ecommerce is volwassen geworden en er zijn een groot aantal nieuwe softwarepakketten bijgekomen. Hierdoor moest Intershop, actief sinds 1991, een strategische keuze maken wat betreft de doelmarkt en type klant. Met de groei van de b2b-markt de afgelopen jaren heeft het zich dan ook steeds verder in deze industrie gespecialiseerd. De software is nog altijd zeer allround, maar wordt nu met name op het gebied van b2b als leider gezien.

Ook zijn er nieuwe bureaus bijgekomen die op basis van Intershop projecten kunnen realiseren. De concurrentie is dus toegenomen en Wunderman Thompson Commerce werkt zelf ook met verschillende platformen. Toch ziet Gertjan veel kansen om met zijn eigen bedrijf als zelfstandige tak binnen WPP-groep een eigen plek te veroveren en uit te breiden.

“Onze doelgroep bestaat uit een enorme groeimarkt van b2b-spelers die nog maar mondjesmaat online verkopen. Want ook al hebben we het vaak over miljoenen euro’s die spelers soms online realiseren, gezien de ambities van deze bedrijven verdubbelt dat bedrag de komende jaren nog wel een paar keer.”

Volgens Gertjan zijn er nog bijzonder veel spelers die nu pas echt naar online beginnen te kijken. Maar dat doen ze wel gelijk met enorme budgetten. “B2B is wereldwijd al drie keer zo groot als B2C en groeit ook nog eens veel sneller. Kijk alleen maar naar een organisatie als Unilever. Twee jaar geleden gaf die 500 miljoen euro uit aan haar online platform, dit jaar zal dit bedrag al rond de twee miljard liggen.”

‘In drie dagen live-omgeving gerealiseerd’

Wunderman Thompson Commerce is een internationaal bedrijf en mede hierdoor zullen veel internationale B2B-projecten in Nederland worden gemaakt. “Wij hadden al klanten wereldwijd en jarenlang expertise opgebouwd. Intershop kan vrijwel alles, maar het is wel complexe software. Omdat wij vanaf dag één ermee werken, kennen we het pakket door en door. Ik durf met zekerheid te stellen dat delen van de functionaliteit door ons tot stand zijn gekomen. Inmiddels hebben we ook meer dan 75 enterprise-implementaties uitgevoerd, mede hierdoor zijn wij de enige platinum-partner van Intershop in de Belenux!”

Met maatwerk kun je met andere oplossingen ook van alles bouwen, maar dan mis je volgens Gertjan de snelheid. “Voor The Phone House, een grote Nederlandse retailer, hebben we ooit in drie dagen een werkende live webshop gerealiseerd. Dit was mede noodzakelijk omdat het oude systeem niet meer werkte en ze hun aankomende hitproduct, de Motorola Razr, wilde lanceren. Dat geeft wel aan wat wij in korte tijd kunnen realiseren.”

‘Overname zorgt voor impuls internationale projecten’

Gertjan is van mening dat dankzij de overname van Wunderman Thompson nu echt het vliegwiel ingezet kan worden. Om te beginnen verwacht Schaefers een sterke groei in Amerika. In dat continent is de concurrentie groot, maar volgens Schaefers maakt dat niet uit. “Intershop biedt echt Duitse degelijkheid en samen met de Nederlandse handelsmentaliteit en goede naam op het gebied van innovatie bieden wij echt het beste wat er wereldwijd mogelijk is.”

Tags

Reacties