menu

Mobiel voor webwinkeliers top-prioriteit

De smartphone speelt een rol in twee derde van alle online aankopen en webwinkeliers gaan dan ook steeds meer investeren in de mobiel. Veel webwinkeliers willen nog dit jaar mobiel-gerelateerde verbeteringen toepassen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek.

Het onderzoek werd namens Shop.org van de Amerikaanse retailvereniging gehouden door onderzoeksbureau Forrester en heeft geleid tot het rapport ‘The State of Retailing Online 2017‘. Daaruit blijkt onder meer dat mobiel-gerelateerde verbeteringen bovenaan de prioriteitenlijst staan van webwinkeliers. Meer dan de helft van hen zei dat mobiele projecten zoals responsive design, mobiele-websiteoptimalisatie en appontwikkeling voor hen een prioriteit vormen. Daarna pas kwamen initiatieven als marketing (46%) en productaanbod-optimalisatie (42%).

Mobiel nog wel lagere conversieratio

Bijna de helft van de ondervraagde retailers gaf aan dat ‘mobile’ een opvallend positieve invloed had op hun bedrijfsresultaat en dat mobiele verkopen met 65 procent zijn gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Toch blijft volgens het onderzoek de conversieratio op de mobiel nog achter op die van de desktop. De mobiele app doet het daarbij wel iets beter dan de mobiele website (2 procent versus 1 procent).

Meer dan twee derde (68 procent) van de retailers zegt dat het van plan is om dit jaar specifiek de uitgaven voor mcommerce-initiatieven te verhogen. Dit zijn de mobiele verbeteringen met daarachter het percentage retailers dat zei hier in 2017 aan te willen gaan werken:

• Bekijken en uitzoeken van producten op de smartphone (50 percent)
• Mobiele betaalmogelijkheden (47 procent)
• Product- of winkelbeoordelingen (46 procent)
• E-mail geoptimaliseerd voor de mobiel (45 procent)
• Stenen winkels/openingstijden/routebeschrijving vinden (41 procent)

‘Focus niet alleen op verkoop en design’

Volgens Fiona Swerdlow van Forrester doen retailers er goed aan om niet alleen op mobiele verbeteringen te focussen die met verkoop en design hebben te maken, maar zich ook te richten op mobiele zaken waarbij constante communicatie met de klanten in bijvoorbeeld de stenen winkel centraal staat. Dit kan onder meer met pushnotificaties via een app of met sms-berichtjes.

“Staar je blind op je klanten en niet op je mcommerce-cijfers of je eindigt met een beperkt beeld van hoe je klanten de interactie met je aangaan en hoe ze bij jou bestellen”, zo schrijft Swerdlow.

Reacties