Mobiel (mcommerce)

Webwinkelier benut opties van eigen app nauwelijks

door Redactie. Over marketing met de tags , , . 3.035 keer bekeken.

Hoewel meer dan de helft van de grote webwinkels in ons land een mobiele app heeft, maken maar weinig webwinkels gebruik van de unieke functies die zo’n app biedt. Van de top 50 van Nederlandse ecommerce-bedrijven met een app, verstuurde bijvoorbeeld slechts 14 procent een pushnotificatie.

Dit blijkt uit onderzoek van Mapp, dat daarbij keek naar de mobiele aanwezigheid van deze vijftig webwinkels in ons land. Dit zijn dus niet de grootste webwinkels in Nederland – zo staan Wehkamp en Blokker er niet tussen – maar ze vormen wel een prima lijst om te kijken wat de top van de ecommerce-industrie nou doet met mobiele shopping-apps.

Pushnotificatie wordt nauwelijks benut

Uit het onderzoek kwam naar voren dat 56 procent van de bedrijven een app had; voor Android, voor iOS of voor beide. Van deze bedrijven had precies de helft tenminste twee apps. Maar een mobiele shop in de appstore hebben is één ding, als je er echt wat wilt uithalen, moet je natuurlijk wel de vele functies en mogelijkheden die het biedt benutten. Dat gebeurt helaas niet zo veel. Slechts 14 procent van de onderzochte Android-apps verstuurde tijdens het vier weken durende onderzoek van Mapp een pushnotificatie. En van de apps die dit wel deden, verstuurde bijna zestig procent slechts één of twee berichtjes gedurende deze periode.

Geen van de bedrijven stuurde in-appberichten

En van de webwinkels met een app verstuurde geen enkele retailer in-appberichten. Wel had zes procent een inbox die vergelijkbaar is met een e-mailinbox, maar dan binnen de shopping-app. Berichten binnenin een app zijn een mooie mogelijkheid om te communiceren met de gebruiker die op dat moment ook daadwerkelijk de app gebruikt, dit gebeurde echter veel te weinig. “Daarom is het belangrijk om gebruikers meer te betrekken door pushnotificaties te versturen”, aldus de onderzoekers.

Volgens Einat Dror is een inactieve gebruiker niet belangrijker dan een gebruiker die je app heeft verwijderd. “Daarom moet je ervoor zorgen dat alle gebruikers die je app hebben, de app ook actief gebruiken, anders betekent het niets voor hen als gebruikers.” Die mening deelt ook Eelco van Wijk, commercieel directeur van mcommerce-platform JMango360. “Direct bij het installeren krijgt een gebruiker de vraag of hij push-notificaties van je wil ontvangen. Je hebt dus een opt-in doelgroep die er echt om vraagt. Uit onderzoek blijkt dat goed gebruik van app-notificaties een openratio van 90% kan realiseren, dat is 3x hoger dan een gerichte e-mailnieuwsbrief!”

“Natuurlijk moet je zuinig zijn met het feit dat je op deze manier mensen mag benaderen maar als je het goed doet kunnen de effecten bijzonder goed zijn, want het overgrote deel van de consumenten opent een push-notificatie binnen het eerste uur! Het is dus raadzaam om de berichten te sturen op momenten dat je nu ook al een piek qua aankopen ziet. Indien je vervolgens ook nog op productniveau benadert, dus een aanbieding doet voor een spijkerbroek aan iemand die eerder een spijkerbroek bij je kocht, is de kans op goede resultaten echt goed te noemen.”

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties