menu

Meer dan helft van de Belgen deed online aankoop

Het is voor het eerst dat meer dan de helft van alle Belgen een online aankoop heeft gedaan. Vorig jaar winkelden 54,2% van onze zuiderburen online, een stijging van 6,6 procentpunt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Belgische ondernemingen haalden nu 21,8% van alle omzet uit ecommerce, terwijl dit in 2013 nog maar om 13,5% ging.

Dit blijkt uit de Barometer van de Informatiemaatschappij 2015, dat een beeld probeert te verschaffen van de ontwikkeling die de informatiemaatschappij in België doormaakt. De overheid heeft de bereikte resultaten naast de Europese ecommerce-doelstellingen gelegd die zijn vastgesteld in het kader van de ‘Digital Agenda for Europe’ (DAE): 50% van de bevolking moet online aankopen doen, 20% van de bevolking moet cross-border kopen online, 33% van de mkb’s moet online aankopen en 33% van de mkb’s moet online verkopen.

En zo vergeleken doet België het helemaal niet onaardig de laatste tijd. Zo weet het met die 54,2% van Belgen dat online kocht voor het eerst de DAE-doelstelling van 50% te passeren en zit het met de 24,4% van de Belgische ondernemingen die online verkoopt ook boven het Europees gemiddelde van 17,8%. België loopt nog wel iets achter wat betreft het aandeel ondernemingen dat zelf doet aan online aankopen. Bij onze zuiderburen is dat percentage 32,2%, terwijl het Europees gemiddelde 37,5% bedraagt.

Mannen kopen meer online, maar verschil wordt minder
Verder blijkt uit het onderzoek dat mannen meer online bestellen dan vrouwen, hoewel het verschil sinds drie jaar wel minder schijnt te worden. Was de verhouding in 2012 nog 48,8% tegenover 41,5%, vorig jaar was dat 56,7% tegenover 51,8%.

Populaire betaalmethodes in België
De barometer toont aan dat de krediet- of debetkaart nog steeds de meest populaire betaalmethode is in Beligë: vorig jaar werd dit door 82,6% van de online consumenten gebruikt. Een elektronische overschrijving via internetbankieren werd door 39,2% procent betaald, terwijl 7,5% betaalde met een prepaidkaart of prepaidrekening via internet. Eén op de tien (10,4%) betaalde niet online, maar rekende af met cash of via een gewone overschrijving.

Kleding en sportartikelen was vorig jaar de populairste productcategorie (gekocht door 46,5% van de consumenten), gevolgd door toeristische accommodaties (41%), event-tickets (39,1%) en andere reisbestedingen (30,2%).

De populairste productcategorieën in België.

Tags

Reacties