menu

Lightspeed: ‘Waarom je limiteren tot online succes?’

Op Lightspeed Connect werd gisteren uitgebreid ingegaan op de nieuwste ontwikkelingen in de retail. Lightspeed voorziet – dankzij nieuwe technologie – de terugkeer van een persoonlijke klantervaring. In sessies werden de nieuwste tips en tricks gedeeld over hoe je van jouw winkel een omnichannel-succes kunt maken. Want dat omnichannel hét toverwoord is waar het volgens Lightspeed om draait, mag duidelijk zijn. Maar is hun software ook nog geschikt voor pure players en online niche-specialisten?

Lightspeed Connect is naar eigen zeggen het grootste omnichannel retail-event van Europa. Niet zo gek, want ondanks dat omnichannel volgens vele specialisten het ideale retailplaatje is, richten aanbieders zich vaak maar op één kanaal. Bijvoorbeeld webwinkelsoftware, een kassa-systeem of voorraadbeheer. Lightspeed is van oorsprong een POS-aanbieder, maar is sinds de overname van SEOshop in 2015 een oplossing voor meerdere kanalen.

In vijf jaar van starterssoftware naar omnichannel-oplossing

De diverse presentaties waren vooral gericht op het moderniseren van bestaande retailers. Het tijdperk dat Lightspeed zich richtte op ecommerce-starters dateert alweer van ruim vijf jaar geleden. Drie jaar geleden gaf het aan dat geen online speler meer te groot was voor Lightspeed en Ruud Stelder, medeoprichter van de ecommercesoftware, heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat zijn ambities voor online retailsoftware groter waren dan pure webwinkels alleen.

Twee jaar geleden, tijdens het eerste Connect-event, gaf hij aan dat hij alleen al in Nederland verwachtte hiermee tienduizenden klanten te kunnen bedienen, want hij wilde zich niet tot online spelers limiteren. En sinds de overname van SEOshop werkt Lightspeed aan een omnichannel-strategie. Vorig jaar werd hier al veel over uit de doeken gedaan, al was de Amsterdamse vestiging destijds vooral bezig met de transitie van haar nieuwste ecommerceplatform in combinatie met het koppelen met de kassasoftware van het Canadese Lightspeed. Een transitie die overigens nog altijd bezig is.

‘Investering van 141 miljoen voor doorontwikkeling’

Ondertussen staat de wereld niet stil. Dat ziet ook de Canadese moedermaatschappij. Afgelopen week werd bekend dat Lightspeed omgerekend 141 miljoen euro had opgehaald bij investeerders. Goed nieuws voor klanten die vinden dat er sneller ontwikkeld moet worden. Met de extra kapitaalinjectie wil het bedrijf haar retail- en restaurantoplossingen verder ontwikkelen en haar wereldwijde expansie een boost geven. En volgens CEO en oprichter Dax Dasilva is het in de retail- en restaurantsector zaak dat bedrijven geoptimaliseerde en unieke klantenervaringen bieden om succes te kunnen boeken.

Wat betekent de investering voor de ecommerce-tak?

De investering is goed nieuws voor alle fysieke retailers die al gebruikmaken van Lightspeed. Op het Connect-evenement voelden wij ook Ruud Stelder, verantwoordelijk voor de ecommerce-tak van het bedrijf, aan de tand over wat dit nieuws betekent voor de pure webshopklanten. Lang niet allemaal zullen ze al actief met een omnichannel-strategie bezig zijn. Hoe denkt het bedrijf over spelers die alleen online opereren?

Ruud startte destijds met SEOshop omdat hij een webshop in elektronische sigaretten had opgezet en de techniek achter die webshop is de basis geweest voor de software. Als hij nu die nicheshop zou starten, zou Lightspeed vandaag de dag daarvoor dan de beste keuze zijn? Ruud twijfelt daar geen moment aan: “Ecommerce is en blijft één van onze speerpunten. ‘To be the best at omnichannel, there can be no compromises’, dus dat betekent dat we ook de beste ecommerce-oplossing zullen moeten bieden.”

In Nederland dagelijks nieuwe ecommerce-klanten

De investering zal ook terug te zien zijn in Amsterdam, waar nog altijd 90 procent van het ontwikkelteam puur en alleen werkt aan ecommerce. Dankzij de investering zal dat volgens Ruud alleen maar sneller kunnen. “In het buitenland richten we ons vooral op de fysieke retail en horeca. Maar dat is ook omdat we daar nog niet bekendstaan om ons ecommerceplatform.”

In Nederland is Lightspeed dat wel, waardoor het bedrijf retailers hier met alle plezier een pure ecommerce-oplossing biedt. “Dagelijks starten er mensen op ons platform. Deze krijgen alle digitale ondersteuning die nodig is om een online succes te realiseren. Al heb ik persoonlijk wel mijn twijfels bij die strategie. Als ik vandaag een nicheshop zoals een elektronische sigarettenshop zou starten, zou ik ook offline mijn kansen benutten.”

‘Omnichannel voor elke retailer de beste oplossing’

“Online groeien is nou eenmaal duur”, verklaart Ruud. Organisch verkeer staat onder druk en de tarieven voor online marketing rijzen extreem de pan uit. Zelfs met een niche-aanbod is het slim om samen te werken met offline spelers. Denk aan een pop-upshop of een shop-in-shop-samenwerking. “Persoonlijk heb ik de overtuiging dat een omnichannel-strategie voor elke retailer de beste oplossing is. Maar dat neemt niet weg dat elke ondernemer hier zijn eigen visie op kan hebben. Een goede ondernemer, met een sterk plan en het juiste aanbod, die alleen online succes ambieert, helpen wij graag zijn dromen verwezenlijken met de beste ecommerce-oplossing die er wereldwijd te krijgen is.”

Tags

Reacties