JouwWeb: ‘België voor ons een thuismarkt’

JouwWeb: ‘België voor ons een thuismarkt’

Al jaren maakten retailers uit België gebruik van de ecommercesoftware van JouwWeb maar nu het haar product ook echt op de Belgische retail heeft afgestemd, slaat het pas echt aan. “Ongeveer 20 tot 25 procent van onze nieuwe klanten kwam uit België dit jaar.” Ecommerce News ging met ze in gesprek om te vragen waarom de Belgische retailmarkt nu juist zo interessant is.

JouwWeb.nl draait in Nederland al een paar jaar mee en behaalde dit jaar al de grens van 20.000 klanten.  Niet al deze klanten zijn retailers, maar sinds het bedrijf ook ecommerce-oplossingen biedt is het wel in een groeiversnelling geraakt.

‘Antwerpen was voor mij altijd de meest nabijgelegen grote stad’

In Nederland groeit JouwWeb.nl nog altijd stevig door, maar het kijkt dus inmiddels ook over de landsgrenzen. Vlaanderen was met JouwWeb.be de eerste stap naar het buitenland. Om logische redenen – zoals de Nederlandse taal of het feit dat er al klanten uit Vlaanderen kwamen – maar ook omdat België voor oprichter Wouter Twisk eigenlijk als een soort thuismarkt aanvoelt.

Wouter komt zelf uit Zeeuws-Vlaanderen en kent de Belgische markt goed. “Voor mij was Antwerpen altijd de grote stad die het meest nabijgelegen lag. Ik voel me er thuis en Belgische klanten waren bij ons altijd al bijzonder welkom.”

De software was altijd al wel geschikt, toch zag Wouter dat kleine veranderingen direct invloed hadden op hoe retailers uit ons land converteerden. Sommige veranderingen waren gelijk vrij sterk. Zo is automatische incasso in Nederland een heel bekende term, terwijl wij praten over domiciliëring of liever nog gewoon jaarlijks een factuur ontvangen.

Naast technische wijzigingen vooral wat tekstuele nuances’

JouwWeb.nl converteerde zonder deze aanpassingen in België daarom wat slechter, maar JouwWeb.be doet het inmiddels niet onaardig. “We zijn zeker nog niet klaar met ons proces.” Om die reden is het bedrijf wat meer zaken gaan aanpassen. Zo wordt in webshops Bancontact als favoriete betaaloplossing gehanteerd en niet iDeal, een betaaloplossing die vrij dominant is in Nederland. Voor verzending wordt Bpost als eerste genoemd en als voorbeelddomeinen worden er nu .be-domeinnamen getoond in plaats van een .nl-extensie.

Die laatste stap lijkt vooral symbolisch, maar volgens Wouter heeft het wel zijn effect. “Ook al zijn het niet direct drempels, het toont wel dat we weten waar we zaken doen. Neem zaken als een Google Maps-kaartje. Als er nog geen adres is ingevuld kun je Amsterdam tonen, maar bijvoorbeeld ook Antwerpen. Gevoelsmatig kan dat toch verschillend zijn. Dat zijn kleine veranderingen, maar nadat we er meerdere hadden doorgevoerd bleken die bij elkaar toch hun effect te hebben bij Belgische retailers.”

Al moet je er volgens Wouter niet in doorslaan. “De Belgische markt kent nogal wat vooroordelen. Zo denken mensen dat je hier niet mag tutoyeren, of dat de ecommerce hier nog achterloopt. Volgens mij is dat allemaal wat overdreven. Onze Belgische klanten vinden het prima dat een bedrijf met als naam JouwWeb, er geen geheim van maakt dat we wat informeler zijn. Ook blijken ze zeker niet minder succesvol.”

‘Vlaming maakt niet zonder reden een webshop aan’

Wouter is juist wel tevreden over de Belgische markt. “We merken dat retailers hier langer klant blijven. Dat kan natuurlijk komen omdat men hier wat loyaler is, maar ik sluit niet uit dat men hier iets serieuzer is bij de start en dus niet zomaar zonder reden ergens een webshop aanmaakt.”

Na Vlaanderen kijkt JouwWeb nu naar Ierland

Op dit moment doet JouwWeb.be het dus al niet onaardig en de stap om ook Wallonië te bedienen lijkt logisch. “We willen inderdaad verder gaan uitbreiden.” Voor groeit kijkt hij nu ook naar Ierland. “Net als België is het een land dat werkt met de euro, wat onze eigen facturatie makkelijker maakt.”

Grotere spelers die het Verenigd Koninkrijk bedienen, mikken meestal vooral op de Engelse regio rond grote steden als Londen, maar Ierland is volgens Wouter ook een interessante regio en heeft toch enkele kenmerken die anders zijn. “Mocht die stap ook succesvol blijken, dan zou het verder internationaal uitrollen zomaar eens een hele mooie groeistrategie voor ons kunnen worden.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten