menu
Intershop

Intershop: ‘Datagebruik het verschil in ecommerce’

Intershop gaf vorig jaar aan te mikken op een groei van 20 procent in de Benelux. Die ontwikkeling zal dit jaar wel weer geëvenaard worden, want bedrijven kiezen steeds vaker voor dit ecommerce-platform. Ecommerce News ging in gesprek met Country Manager Roelof Swiers om te vragen naar het succes van het platform.

Steeds meer jonge innovatieve bedrijven stappen over op Intershop. Zamro bijvoorbeeld, de beste starter volgens de Shopping Awards. Maar ook directe concurrent Indi of bouwmaterialen-groothandel Stiho. Ook in de b2c-hoek zijn er verschillende spelers klant. Los van Ahold heeft het platform verschillende supermarkten in haar portfolio, zoals Plus en Coop. Ook Van de Velde (o.a. Lincherie, PrimaDonna & Marie Jo) en Bugaboo zijn, mede vanwege de flexibiliteit van de software, gebouwd op het Intershop-platform.

Partners openlijk trots op samenwerking

De keuze voor Intershop is meestal gemaakt door één van de partners. Die overigens niet onder stoelen of banken steken dat ze trots zijn op deze samenwerking. Evident was recent nog openhartig naar Ecommerce News over hun keuze voor Intershop. De Nieuwe Zaak communiceerde afgelopen maand trots dat ze partner van het jaar geworden zijn en Salmon Nederland laat tegelijkertijd weten ’s werelds grootste Intershop-partner te zijn.

Als wij Roelof vragen of hij ook ervaart dat er gevochten wordt om de Intershop-klant reageert hij nuchter. “Het zijn toonaangevende bureaus, die kunnen de dagen meestal prima vullen met de dagelijkse vragen en zijn meer op zoek naar extra programmeurs dan naar nieuwe klanten.” Wel ervaart Roelof dat een Intershop-klant daar een streepje voor heeft. “Onze klanten zijn vaak innovatief, en willen wel wat meer dan alleen een mooie front-end of wat standaardoplossingen. Dat maakt dat programmeurs graag meewerken aan Intershop-projecten.”

Digitalisering van datastromen steeds vaker het verschil

“Vaak koppelen ze met systemen die veel maatwerk bevatten en soms verouderd zijn”, geeft Roelof aan. “Dit soort situaties worden voor de start van het project vaak onderschat. Intershop is gebouwd voor dit soort complexe scenario’s. Dat onze partners elk keer weer een complete nieuwe wereld digitaliseren geeft een enorme kick. Je ziet iets nieuws tot leven komen.”

Volgens Roelof is het delen van je data één van de USP’s die ambitieuze spelers kan onderscheiden met de rest. “En vergis je niet, als je groeit kom je per definitie ook minder prettige koppelingen tegen. Ook jonge spelers, want het is de vraag of leveranciers, partners, en systemen voor ERP, CRM en de logistiek ook allemaal zo flexibel zijn. Als jij ook naar Zuid-Europa verstuurt en daar gebruik wilt maken van een fulfilmentaanbieder als hub, moet je daar wel mee kunnen koppelen.”

Roelof bevestigt dat het erg lekker gaat met het platform. “In bosjes wil ik niet zeggen, maar de interesse voor Intershop is momenteel erg groot. Zowel van spelers die uit hun oude jasje groeien als nieuwe partijen op de markt.” Bij nieuwkomers moeten we volgens Roelof niet denken aan een gemiddelde startup, maar aan spelers die het wat groter aanpakken. “Een speler die direct veel gebruik wil maken van (big) data, verschillende stappen uit de keten naar zich toe wil trekken, zowel online als offline wil opereren en/of direct in meerdere landen actief wil zijn.”

Nieuwe toetreders kunnen verschil maken met betere automatisering

“Er zijn al zeventigduizend webshops. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor een volgende schoenen- of sieradenwinkel, maar om je te onderscheiden is een mooi design of productaanbod niet altijd genoeg. Als je echt wilt doorstomen naar de top zal je met meer moeten komen dan dat. Wat het verschil moet zijn, kan per speler verschillend zijn. Maar dat goede datastromen in de ecommerce daarbij een steeds belangrijkere rol gaan spelen, is voor mij een feit.”

Tags

Verder lezen

Reacties