Evident: ‘Intershop is uitgegroeid tot ons ecommerce-vlaggenschip’
Het in Utrecht gevestigde Evident besloot in 2016 voorzichtig te experimenteren met de ecommercesoftware van Intershop. Het bleek een gouden zet. De samenwerking verloopt dermate goed dat er besloten is om samen vol in te zetten op de b2b ecommerce- markt. Het eerste succes is een feit, en het bedrijf verwacht er dit jaar nog verschillende aan toe te kunnen voegen. Ook staat een eerste internationaal event op het programma.
Evident is geen onbekende speler als het aankomt op het realiseren van grote strategische commerce-oplossingen. Bij een bezoek aan het bedrijf vertellen medeoprichter Herbert Pesch en CEO Ferry Meijndert dat b2b altijd al een dominante klantgroep was binnen hun portfolio. “De strategische werkwijze die ermee gepaard gaat, past ons erg goed. Daarom besloten we vijf jaar geleden om onze focus te richten op fabrikanten, groothandelaren en zakelijke dienstverleners.”
Waar veel bureaus projecten vanuit een IT-blik benaderen, doet Evident dit vanuit een directie-perspectief. “Wij bekijken hoe het hele speelveld eruitziet, waarbij online een onderdeel is van de totale strategie. Bedrijven die bij ons aankloppen doen dit doorgaans niet alleen voor een ecommerce-platform, maar voor een jarenlange strategische samenwerking.” Herbert en Ferry ervaren dat de b2b-markt daarin steeds sneller ontwikkelt. Dit was een van de belangrijkste redenen om een samenwerking met de b2b-commercespecialist Intershop aan te gaan.
‘Intershop bleek voor ons de ‘best of breed’-oplossing’
Met Intershop werkt Evident nog geen jaar samen, maar het eerste commerce-project – voor een grote internationale fabrikant/distributeur – staat op het punt te worden opgeleverd. Deze multinational is lokaal aanwezig in 29 landen en bedient uiteenlopende typen resellers. Ferry legt uit dat één order bij dit soort partijen vaak uit honderden producten bestaat, met diverse afleveradressen. “De complexiteit van een groot productaanbod, meerdere verkoop kanalen, meerdere beslissers met verschillende rechten en, diverse klantspecifieke afspraken in combinatie met een complex marketing vraagstuk zorgen zorgt ervoor dat we strategische vraagstukken van hoog niveau behandelen. Dit maakt ons werk erg interessant.”
Tot een paar jaar geleden was de kans groot dat Evident hiervoor een serieus maatwerktraject zou ingaan om de ideale oplossing zelf samen te stellen. Maar het nadeel van die trajecten is dat ze enorm tijdrovend en foutgevoelig zijn. “Voorheen waren b2b-spelers geneigd om voor een tijdsintensieve maatwerkoplossing te kiezen, maar nu willen ze een ‘best of breed’-oplossing die zichzelf doorontwikkelt”, legt Ferry uit. Evident speelt hierop in door samen te werken met partijen als Sitecore, Intershop en InRiver, waarvan de systemen ook goed op elkaar aansluiten. “Hierdoor kunnen we in beperkte tijd grote complexe ecommerce platformen realiseren. Een ecommerce- oplossing van gemiddelde omvang is nu realiseerbaar in drie tot zes maanden.”
Europa als speelveld
Naast de technische mogelijkheden werken we ook graag samen omdat Intershop eveneens een sterke focus heeft op de middelgrote en grote b2b-bedrijven binnen Europa”, vertelt Herbert. Waar tot enkele jaren geleden het merendeel van het klantenbestand van Evident uit Nederlandse bedrijven bestond, is nu een aanzienlijk deel van onze opdrachtgevers van buitenlandse afkomst. “Heel Europa is nu ons speelveld geworden. Hierbij richten we ons op het segment met een omzet tot één miljard euro.”
“Voor het einde van dit jaar hopen we meerdere grote nieuwe projecten met Intershop op te pakken en ons ecommerce team te verdubbelen. Hiermee is Intershop binnen een jaar uitgegroeid tot ons ecommerce- vlaggenschip en een belangrijke factor van de snelle groei die wij nu doormaken..”
Reacties