menu

Intershop: ‘20% groei in de Benelux’

Het van oorsprong Duitse Intershop is momenteel bezig met een sterke groei in de Benelux. Dit jaar nog mikt de aanbieder van webwinkelsoftware met hun Enterprise-versie op een groei van minimaal tien nieuwe klanten. Dat klinkt misschien beperkt maar deze speler richt zich dan ook op een veeleisende klantengroep. In Nederland maken bijvoorbeeld Jumbo, TomTom en de Bijenkorf gebruik van het softwareplatform.

Intershop kent een historie sinds 1994, ging in 1998 naar de beurs en heeft sindsdien een mooie groei doorgemaakt. Momenteel maken er wereldwijd zo’n vijfhonderd organisaties met in totaal zo’n 2500 webwinkels gebruik van Intershop. Daarvan komen er zo’n 50 uit de Benelux en als het aan Gerrit Enthoven ligt, als verkoopdirecteur verantwoordelijk voor West-Europa, komen daar nog een groot aantal spelers bij. Het eerste halfjaar is goed begonnen en hij ziet dit jaar zeker een ommekeer in de markt.

‘Webwinkeliers kennen verschillen in software niet’

Als we Gerrit voorleggen dat we de vanaf-tarieven van Intershop relatief hoog vinden, erkent hij dat het klopt als je het vergelijkt met de oplossingen waar veel kleinere of startende webwinkels gebruik van maken. Voor het hogere segment is dat volgens hem niet het geval. Een uitgeklede versie hoeft niet veel te kosten, maar een gemiddelde SaaS-klant is al snel tussen de 50K en 100K per jaar kwijt. Iets dat Gerrit zowel een sterkte als zwakte van zijn organisatie vindt. Zo ziet hij dat veel webwinkeliers in eerste instantie kiezen voor opensource-platformen. Dat klinkt goedkoper en daarmee lijkt ook bijna alles te kunnen. Dit maakt die pakketten populair en dat geeft anderen weer meer vertrouwen om er ook mee in zee te gaan.

Gerrit heeft juist graag nieuwe klanten die al enkele stappen hebben gemaakt en wel durven te investeren in hun software. “Dan blijkt het een zeer efficiente keuze te zijn”, zegt hij. Intershop richt zich op spelers die wat meer willen dan alleen een simpele webwinkel. Want Gerrit is ervan overtuigd dat iedereen een webwinkel kan maken. Maar volgens hem zit het geheim ‘m in het verwerken van vervolgens alle processen die na de livegang om de hoek komen kijken. Zo kan een kleine webshop prima een paar bezoekers verwerken die online aan het bestellen zijn, terwijl de webwinkelier in de backend een paar updates doorvoert. Die zal hoogstens zien dat het wat trager gaat dan anders. Maar wat gebeurt er met de software als die paar bezoekers opeens tienduizenden bezoekers worden? Of als de verkopen niet alleen in de software, maar via een ERP-systeem ook naar allerlei vestigingen en/of leveranciers realtime moeten worden doorgestuurd? Of als na Nederland ook de rest van Europa veroverd wordt?

‘Optimale procesverwerking’

Volgens Gerrit zit daar de kracht van Intershop en met de nieuwste release van Intershop 7.7 is dit weer verder geoptimaliseerd. Webwinkeliers die miljoenen euro’s omzet hebben, ervaren vaak de bottlenecks in hun webshop pas na de livegang. Alles wordt complexer, de software mist koppelingen, of er zijn plannen voor een multishop- of omnichannelstrategie met verschillende vestigingen waarbij de hele database vanuit één backend moet worden georganiseerd. Denk aan spelers zoals Footlocker, Bijenkorf of Jumbo. Maar vergeet ook de business-to-business niet, zegt hij.

Ongeveer de helft van de Intershop-gebruikers opereert in de b2b-sector. Juist omdat bij de bouw van Intershop met koppelingen rekening is gehouden, biedt de software veel oplossingen voor de zakelijke markt en daar zal dan ook de meeste groei vandaan komen. Denk aan bedrijven met dealers, vestigingen, magazijnen, veel toeveranciers of verschillende businessmodellen, waarbij medewerkers daarbinnen verschillende gebruiksrechten hebben. En die verschillen zijn dan niet alleen vanuit de eigen organisatie, maar ook bij de klant. Zakelijk is het immers niet ongebruikelijk dat afnemers elk hun eigen assortiment en bijpassende prijzen hebben.

Daarnaast is Intershop wat meer gericht op de integratie met ERP-systemen. Met de nieuwste update, waarbij ook een nieuwe ordermanagement-oplossing is gelanceerd, ziet Gerrit in elk geval voldoende kansen in de markt. Een groei van boven de twintig procent moet daarbij zeker mogelijk zijn. Zeker nu de Intershop Commerce Suite door het cloud-gebaseerde abonnementsmodel voor veel meer organisaties bereikbaar is geworden.

Tags

Reacties