menu

Inspiratiemiddag bij Active Ants: ‘Wij lopen graag voorop’

Hoe kun je maximaal groeien met je webwinkel? Hoe verminder je het aantal retouren? En hoe gaat een logistieke dienstverlener zelf om met alle ontwikkelingen? Tijdens de inspiratiemiddag afgelopen donderdag kregen klanten en relaties van fulfilmentpartij Active Ants kregen hierop het antwoord.

Meteen bij aankomst bij het bedrijventerrein viel ons oog op het bordje met de tekst E-commerce Business Center. Een aantal maanden geleden verhuisde de logistieke speler vanuit Lopik naar dit nieuwe en grotere bedrijfspand in Nieuwegein. Bij de aftrap legde mede-eigenaar Jeroen Dekker uit dat het pand van maar liefst 13.000 vierkante meter ‘een smeltkroes’ wordt van ecommerce-gerelateerde bedrijven En dat de eerste huurovereenkomst getekend is.

‘Drang om vernieuwend te zijn’
Er gebeurt van alles binnen de logistieke sector en ook Active Ants heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. “We proberen continu om vernieuwend te zijn. Zo waren we één van de eerste logistieke dienstverleners die ook op zondag aan de slag ging zodat er op maandag geleverd kon worden. En in het eerste kwartaal van volgend jaar willen we ook op zondag leveren.”
De cut-offtijd ligt op 23.00 uur en binnen de branche is dat heel vanzelfsprekend, maar volgens Jeroen is het nog helemaal niet zo lang geleden dat er slechts twee keer per week werd geleverd. “Nu kun je het je niet meer voorstellen, maar toen wij besloten om dagelijks te gaan leveren werden wij gezien als vooruitstrevend. En toen wij, anderhalf jaar later, de cut-offtijd verhoogden van 16.00 uur naar 20.00 uur, was het hek van de dam. ‘Hoe doen we dat dan met eten?’, was de eerste reactie die we kregen.”

‘Supersnel orderpicken met robots’
De anekdotes van vroeger en de meer recente ontwikkelingen waren zeker nuttig, maar waar wij echt enthousiast van werden zijn de toekomstplannen. Mede-eigenaar Jean Lahaye vertelde dat er binnenkort een nieuw statistiekenprogramma voor het magazijn wordt gelanceerd en dat er momenteel hard wordt gebouwd aan de ‘Black Box’, waar straks acht keer zoveel voorraad opgeslagen kan worden. “Om de efficiëntie nog meer te verhogen, gaan we gebruikmaken van robots die supersnel kunnen orderpicken. We maken gebruik van zo’n dertigduizend bakken en zestien robots van het Autostore-systeem. In maart gaan we proefdraaien en vanaf april moet dit gedeelte van het magazijn volledig operationeel zijn.”

Ook van de Carton Wrapper, die voor eind volgend jaar op de planning staat, werden wij erg enthousiast. Met de machine kunnen pakketjes eenvoudig gepersonaliseerd worden. Daarnaast zijn loze ruimtes in de dozen, iets waaraan veel consumenten zich storen, verleden tijd omdat de doos ter plekke om het pakket wordt gevouwen.

Tijdens de inspiratiedagen bood Active Ants ook een podium aan externe sprekers. De keynote was van René Savelberg die vertelde hoe je als organisatie optimaal kon groeien, maar wij waren vooral enthousiast over het verhaal van Jan Roelofsen van Clip2Go. Hij benadrukte de toegevoegde waarde van videoblogs. “Online winkelen is vaak erg onpersoonlijk. Met videoblogs breng je de menselijke factor weer terug in de website. En omdat je klant meteen de juiste beleving krijgt bij het product én betere productinformatie tot zich krijgt, verminder je het aantal retouren. Duur? Een klant die productfilmpjes maakte kwam uit op een kostprijs van 15 euro per stuk. Een lingeriewebshop die ook pasvormen en –maten wilde toelichten in filmpjes kwam uit op 40 euro per filmpje, wat in dat luxere segment ook een prima tarief bleek te zijn.”

De middag werd afgesloten met een rondleiding door het magazijn dat nu net enkele maanden operationeel is. Daarbij was goed te zien dat ondanks de verdubbeling in magazijnruimte na de verhuizing, er eigenlijk maar weinig lege meters meer te zien zijn. Blijkbaar komt de investering in het Autostore-systeem in maart mooi op tijd.

Tags

Reacties