ING: ‘Online omzet groeit 8% in 2024’
Naar verwachting neemt de online omzet in ons land dit jaar 8 procent toe. Dit terwijl de omzet van de totale detailhandel maar 2 procent zal toenemen. Dit heeft te maken met een verwachte omzetdaling van supermarkten, vanwege het tabaksverbod.
Dit blijkt uit het Vooruitzicht Retail van ING Research. Volgens het onderzoek nam de online omzet in 2023 toe met 6 procent, ten opzichte van een jaar eerder. In 2022 nam de omzet zelfs af, met 0,3 procent ten opzichte van 2021. Na een sterke groei tijdens de coronapandemie is ecommerce in Nederland weer op een stabieler niveau gekomen.
Pure online spelers doen het beter
ING verwacht dat de online omzet dit jaar weer zal toenemen, met 8 procent. Deze groei komt voornamelijk van pure online spelers, die het beter doen dan multichannel-verkopers. Consumenten kopen namelijk relatief vaker in de fysieke winkel dan via het online kanaal van de betreffende retailer.
‘Multichannel-verkopers bieden online een groter assortiment aan dan in de winkel’
Toch is er naar verwachting een verdere verschuiving van fysiek naar online verkoopkanalen. “Niet alleen omdat consumenten het gemak van online winkelen blijven waarderen, maar ook doordat multichannel-retailers veelal online een uitgebreider assortiment aanbieden dan in de winkel”, aldus ING Research. Deze verwachting is sinds vorig jaar niet gewijzigd.
Krimp omzet supermarkten
De omzetgroei in de totale detailhandel valt terug van een groei van 5 procent in 2023 naar 2 procent dit jaar. Dit komt door een afname van de omzet in supermarkten, van 1,5 procent. Dit komt neer op een verlies van 1,7 miljard euro omzet.
Deze afname heeft te maken met de invoering van het tabaksverbod sinds 1 juli. Het is voor het eerst in twintig jaar dat de omzet van supermarkten krimpt.
Faillissementen in ecommerce
Webwinkeliers hebben, net als andere retailers, te maken met oplopende kosten. Denk bijvoorbeeld aan huur-, energie-, inkoop- en personeelskosten die toenamen dankzij inflatie. Volgens ING gingen er vorig jaar 338 bedrijven in de detailhandel failliet als gevolg hiervan.
29% van de faillissementen in de eerste helft van dit jaar betrof webwinkels
In de eerste helft van dit jaar waren er al 13 procent meer faillissementen dan in dezelfde periode in 2023. Maar liefst 29 procent daarvan betrof webwinkels.
Er waren daarnaast meer bedrijfsbeëindigingen in de eerste helft van 2024. En driekwart daarvan betrof een webwinkel. Dit komt doordat zij een minimale omzet draaiden en het bedrijf vrijwillig staakten.
Reacties