lightspeed ecommerce

Honingwinkel: ‘uit de hand gelopen hobby’

Honingwinkel: ‘uit de hand gelopen hobby’

Wat twintig jaar geleden begon als hobby is sinds corona uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf. Samen met zijn gezin runt Ahmet Taskan de webshop Honingwinkel. Ecommerce News sprak hem over de groei van het familiebedrijf.

Aangezien Ahmet al twintig jaar lang imker is, heeft het gezin altijd verse honing in huis. Een deel van de honing deelden ze uit, maar twee jaar geleden besloten ze webshop Honingwinkel op te zetten. “We staken er toen maar weinig tijd in, misschien verkochten we één pot honing per maand.”

Verandering door uitbraak coronavirus

In maart 2020 zat het hele gezin thuis en vielen veel verplichtingen weg door de uitbraak van het coronavirus. “Dat was hét moment om er iets mee te doen. In maart haalden we een omzet van 450 euro. Daarna begonnen we met Google-advertenties en liep het steeds beter. Rond september haalden we al een maandelijkse omzet van 3.000 euro”, vertelt Ahmet.

Snelle groei omzet

En de omzet is blijven groeien. De twee zoons van Ahmet, destijds 13 en 14, verdiepten zich in Google Digitale Werkplaats. Wat ze daar leerden liet het bedrijf nog harder groeien. In één maand hadden ze de omzet verdubbeld.

In één maand is de omzet verdubbeld.

De garage staat vol stellingkasten van Honingwinkel.

Het hele gezin werkt nu mee aan Honingwinkel. De garage staat ondertussen vol stellingkasten met honing. Terwijl de zoons van Ahmet zich bezighouden met marketing, is de dochter verantwoordelijk voor de webshop en het uploaden van nieuwe producten. De vrouw van Ahmet is verantwoordelijk voor het voorraadbeheer en zet bestellingen klaar, die dan weer worden weggebracht door de zonen.

Op dit moment haalt Honingwinkel een omzet van 15.000 euro per maand en Ahmet verwacht dat dit bedrag zal blijven toenemen. “Het aantal bestellingen blijft nog steeds toenemen. We verwachten rond september een omzet van 20.000 euro per maand te halen. Zodra we de 30.000 euro aantikken wordt het interessant om een fysieke winkel te openen, als aanspreekpunt voor de klanten. Veel van onze klanten zitten in Amsterdam, een logische stap zou zijn om daar een winkel te openen.”

Zodra we de 30.000 euro omzet aantikken wordt een fysieke winkel openen ook interessant.

Inkopen bij leveranciers

In het begin stond alleen de honing van de bijen van Ahmet in de webshop. Ondertussen bieden ze meer dan veertig soorten honing aan. Daarnaast verkoopt Honingwinkel andere bijenproducten, zoals propolis, stuifmeel en koninginnebrij. Deze producten koopt Ahmet in bij imkers en leveranciers, sommigen zelfs buiten Europa. “Wanneer je iets nieuws opzet, word je al snel bestookt door allerlei verkopers, maar we zijn zorgvuldig gaan uitbouwen. Ik wil wel zeker weten dat de producten die we inkopen goed bij ons passen en ook van topkwaliteit zijn.”

Doelgroep versmallen

In eerste instantie probeerde het bedrijf zo veel mogelijk klanten te bereiken, maar het bedrijf ging steeds harder groeien toen Honingwinkel haar doelgroep versmalde. “Je moet niet iedereen naar je webshop willen trekken, maar selecteren op de doelgroep die ook echt bestellingen gaat plaatsen.”

Je moet niet iedereen naar je webshop willen trekken.

De producten van Honingwinkel bevinden zich in een hogere prijsklasse dan de honing die consumenten in supermarkten aantreffen. “Dat komt ook omdat het van hogere kwaliteit is. Binnen Google hebben we de tools om te spelen met het aantrekken van de juiste doelgroep. We merken nu dat een groot deel van onze klanten 50+ is, die hebben vaak iets meer te besteden.”

De tevredenheid van de klant moet centraal staan

De snelle groei zorgde ook voor een snel leerproces. Zo ook met het vinden van het juiste verpakkingsmateriaal voor de bestellingen. “Toen we vorig jaar een aantal keren bestellingen van zes kilo honing ontvingen was dat wel even spannend: hoe zorg je dat al die glazen potjes veilig geleverd worden?”

Eén van de producten van Honingwinkel.

Volgens Ahmet is het belangrijk om de tevredenheid van de klant steeds centraal te stellen. “Er sneuvelden toen een paar potjes, maar die klanten kregen iets extra’s. Op die manier houdt de klant toch een goed gevoel aan ons over.”

Laagdrempelig online ondernemen

Het succes van Honingwinkel heeft volgens Ahmet te maken met hoe laagdrempelig online ondernemen is. “Je hebt weinig risico’s, omdat je geen huur voor je pand hoeft te betalen. Je kan aan de hand van je eigen budget aan de slag en als je een goed product hebt haal je al snel resultaten.”

We willen via een platform uitbreiden naar Duitsland.

Naast de omzetgroei is ook het klantenaantal flink gegroeid in anderhalf jaar. “We verzenden ondertussen ook naar België . We kijken nu naar de mogelijkheden voor een uitbreiding naar Duitsland via een platform. Ook dit is online veel makkelijker te doen, met een paar klikken heb je al een winkel in het buitenland.”

Voor de familie is Honingwinkel nu nog een bijbaan. “Dat komt ook doordat we de taken verdeeld hebben. Het is een uit de hand gelopen hobby, dat steeds meer de vorm van een echte business krijgt. Maar we gaan zeker nog verder ontwikkelen en grote stappen zetten.”

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten