menu
lightspeed ecommerce

Hiphardlopen: ‘visten in dezelfde vijver’

Hiphardlopen: ‘visten in dezelfde vijver’

In oktober 2019 namen de ondernemers achter Running Mood de webshop Hiphardlopen over. Door sterk in te zetten op het verkopen aan vrouwen is de webshop sindsdien hard gegroeid. Ecommerce News was benieuwd hoe ze het zoal hebben aangepakt na de overname.

Hiphardlopen richt zich op hardlopende en sportende vrouwen. Mannen kunnen (naast vrouwen) terecht in de andere webwinkel van Koos en Marie-José Speelman, Running Mood. Door het succes daarvan werd het stel benaderd door de vorige eigenaar van Hiphardlopen.

Webshop stond bekend om haar kleurrijke sportartikelen

“We waren in dezelfde vijver aan het vissen en gebruikten veelal dezelfde leveranciers. De vorige eigenaar vroeg ons of we zijn webshop konden overnemen.” Die bestond toen al bijna tien jaar en stond, onder de eerste eigenaars, al bekend om haar kleurrijke sportartikelen.

“Ik loop zelf hard en bij veel hardloopevenementen zag ik vrouwen altijd veelal hetzelfde dragen. Zwarte leggings en een nietszeggend shirt. Hiphardlopen was altijd een plek waar je kleurrijke en aparte sportkleding kon vinden”, vertelt Marie-José. Toch misten Marie-José en Koos nog iets in het aanbod. “We wilden net iets anders bieden dan de rest.”

We wilden net iets anders bieden dan de rest.

Hiphardlopen is daarom de shop die het grootste assortiment hardlooprokjes verkoopt. De rokjes komen van leveranciers uit de VS en Polen. “Die rokjes zijn voornamelijk waar we het om doen, die unieke producten verkopen we graag”, vertelt Koos.

Buitenlandse leveranciers

Het contact leggen met buitenlandse leveranciers ging niet zonder slag of stoot. “Je komt er in zo’n zoektocht wel achter dat je soms erg ver moet gaan voor een leverancier. Communiceren met een Poolse leverancier die weinig Engels spreekt, is erg lastig.” Door een Poolse vriendin van de buurvrouw in te schakelen kon uiteindelijk toch het eerste contact worden gelegd. Sindsdien loopt het goed.

Soms moet je erg ver gaan voor een leverancier.

Goodr hardloopzonnebril
De hardloopzonnebrillen van Goodr verkopen goed.

“Je kan niet zomaar elke leverancier aanschrijven. Voor ons was het heel belangrijk of de leverancier met duurzame materialen werkt”, vertelt Marie-José. De Poolse hardlooprokjes worden bijvoorbeeld gemaakt van gerecyclede plastic flessen. “Zo lang je zelf weet wat je wil, weet je leverancier ook wat die aan je heeft. Contact maken is dan een stuk makkelijker”, vertelt Koos.

“We hebben zeker ook fouten gemaakt bij het inkopen. Soms lopen producten niet, maar daar leer je ook weer van.” Het stel zag het afgelopen jaar als één groot leerproces. “Je moet creatief blijven. Door de uitbraak van het coronavirus werden bestellingen soms later geleverd, dan zochten we naar oplossingen om de klant op een andere manier tegemoet te komen.”

Identiteit van Hiphardlopen herstellen

De klanten waar Hiphardlopen zich altijd op heeft gericht zijn sportende vrouwen. “De laatste eigenaar had de doelgroep vergroot en was maatwerk-artikelen gaan verkopen. Dit zorgde eigenlijk voor een uitloop van trouwe klanten.”

Na de overname hebben Koos en Marie-José dus enkele wijzigingen moeten doorvoeren om de webshop terug naar zijn originele staat te krijgen. “De webshop richt zich nu weer enkel op vrouwen. Verder wilden we de webshop niet te veel vernieuwen, het moet vertrouwd blijven voor de klant”.

We wilden de webshop niet te veel vernieuwen, het moet vertrouwd blijven voor de klant.

“De meeste tijd ging zitten in het aanpassen van de productbeschrijvingen, die waren bij veel artikelen nagenoeg hetzelfde. Klanten wilden juist meer informatie over wat ze kopen.” Een jaar later hebben Koos en Marie-José gemiddeld 150 bestellingen per maand. “In Nederland zijn er nog genoeg kansen als je inspeelt op een marktsegment.”

Hardlooprokje
Eén van de ‘hardlopers’ uit het assortiment: de hardlooprokjes van Polka Sport.

Tags

Reacties

Pleuni

Pleuni

Nieuwste én jongste redacteur.

Bekijk alle berichten van Pleuni