Helft van consumenten kiest bewust voor duurzame winkel

Helft van consumenten kiest bewust voor duurzame winkel

Meer dan de helft van de consumenten in ons land kiest wel eens bewust voor een winkel omdat deze zich inzet voor mens, milieu of maatschappij. Gen Z kiest er vaker voor (63 procent). Bij online winkels vinden consumenten afvalbeperking en duurzaam transport belangrijk.

Maar liefst 79 procent van de consumenten in Nederland vindt duurzaamheid belangrijk voor winkels en supermarkten. Jongeren (Gen Z) vindt duurzaamheid vooral belangrijk voor kleding- en schoenenwinkels (65 procent), terwijl Babyboomers en Generatie X vaker tuincentra en bouwmarkten noemen (60 procent).

‘Bedrijf moet verantwoordelijkheid nemen’

Dit blijkt uit het recente What’s Happening Retail rapport van marktonderzoekbureau Ruigrok. In totaal vulden 633 Nederlanders van 18 jaar en ouder een online vragenlijst in. “De resultaten van ons onderzoek zijn duidelijk”, aldus Marit Klooster, algemeen directeur van Ruigrok.

‘Investeren in duurzaamheid is goed voor de omzet.’

“Consumenten willen dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en zich inzetten voor duurzaamheid. Het is belangrijk om hierin mee te gaan en te investeren in een duurzaam assortiment. Dit is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor de omzet.”

Afvalbeperking en duurzaam transport belangrijk

Online winkels moeten zich volgens consumenten vooral inzetten op afvalbeperking (42 procent), duurzaam transport (40 procent) en recycling en kwaliteit van producten (31 procent). Toch zijn er verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Ongeveer de helft van de Gen X en Babyboomers noemen afvalbeperking als een manier voor online winkels om bij te dragen aan duurzaamheid.

12% van de Gen Z consumenten wil graag veganistische producten in online winkels.

Onder Gen Z en de Millennials werd dit minder vaak genoemd (respectievelijk 34 en 33 procent). Dat online winkels zich inzetten voor diversiteit en inclusie speelt het meeste onder Gen Z (16 procent). Zij vinden het ook vaker belangrijk dat online winkels veganistische producten aanbieden (12 procent).

43% consumenten haalt online aankoop zelf op

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de consumenten kiest voor een winkel die iets terugdoet voor milieu, mens of maatschappij. Daarnaast vinden consumenten het belangrijk dat een winkel een duurzaam assortiment heeft (63 procent). Tegelijkertijd kiest 43 procent van de consumenten er wel eens voor om online aankopen op te halen in de winkel, om zo zelf een steentje bij te dragen aan duurzaamheid.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten