lightspeed ecommerce

Helft klanten zegt meer mobiel te shoppen

Helft klanten zegt meer mobiel te shoppen

Klanten verwachten meer online te kopen de komende jaren. Dat geldt met name voor verzorgingsproducten en voeding. Voor het eerst zegt ruim de helft van de consumenten over 5 jaar de meeste aankopen via smartphone te doen.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door GfK. Hieraan deden duizend respondenten mee. De consumentenpeiling is onderdeel van ShoppingTomorrow, een denktank over de toekomst van de ecommerce.

40% uitgaven online in 2027

Consumenten verwachten over 5 jaar nog meer online te besteden. Het verwachte omzetaandeel is gestegen van 37 procent in 2025 tot ruim 40 procent in 2027. Klanten verwachten dan ook dat de groei van de afgelopen jaren doorzet.

De meeste groei wordt verwacht voor Health&Beauty en Food.

De meeste groei wordt verwacht in de categorieën gezondheid en verzorging en voedselproducten. Deze segmenten zagen online bestedingen al toenemen in coronatijd. Een ruime 20 procent verwacht meer uit te geven aan voeding. Voor Health&Beauty gaat het zelfs om 26 procent.

Verwacht wordt dat crossborder aankopen ook zullen toenemen. Nu koopt de helft van de Nederlanders wel eens online over de grens, en onder jongeren maar liefst 70 procent. Klanten verwachten dat 1 op de 10 online aankopen over 5 jaar crossborder zijn.

Smartphone krijgt overhand

Voor het eerst zegt ruim de helft (53 procent) van de consumenten over 5 jaar het gros van hun online bestellingen via smartphone te doen. Vorig jaar lag dit aandeel nog lager, namelijk 48 procent. Bijna 60 procent stelt dat aankopen grotendeels via online marktplaatsen zullen plaatsvinden.

60% zegt dat aankopen vooral via marktplaatsen zullen plaatsvinden.

Daarnaast zijn consumenten dit jaar minder enthousiast over voice-assistenten. Gaf vorig jaar nog 50 procent aan meer via stemassistenten te zullen kopen, dit jaar gaat het om minder dan 40 procent.

Klant deelt niet graag persoonlijke informatie

Data-privacy blijkt een heet hangijzer: bijna 80 procent van respondenten denkt dat online bedrijven hun persoonlijke data kunnen misbruiken. Hier staat tegenover dat ruim 2 op de 5 klanten vertrouwt dat ondernemingen hier correct mee omgaan.

Overigens wil meer dan 40 procent liever geen persoonlijk afgestemde advertenties. Voor websites ligt dit aandeel lager, namelijk 27 procent.

Duurzaamheid met 5 jaar de standaard

Voor 1 op 5 klanten is duurzaamheid doorslaggevend bij een aankoop. Toch is de prijs bij een duurzaam product nog altijd belangrijker dan milieu-aspecten, zoals het materiaal. Desondanks verwacht ruim 70 procent van de deelnemers dat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen over 5 jaar de standaard is.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten