Hangmatgigant: ‘Dit jaar sterk groeien in Duitsland!’

Hangmatgigant: ‘Dit jaar sterk groeien in Duitsland!’

De feestdagen liggen ver achter ons. De eerste winterse buien zijn een feit en deze maandag wordt zelfs blue Monday genoemd. Wat zal een hangmattenverkoper, die het duidelijk niet van deze dagen moet hebben, vandaag zoal doen? Wij vroegen het webwinkelier Kees van Dijk.

“Of ik het vandaag lekker rustig heb? Helaas niet,” geeft Kees van Hangmatgigant.nl telefonisch aan. “Eerdere jaren werkte ik wel eens freelance als SEO-adviseur voor andere webwinkeliers, maar dit jaar heb ik het daar te druk voor. Onze eigen SEO, Magento 2 en lopende zaken met leveranciers en de eerste bestellingen van de verschillende webwinkels houden me goed bezig!”

Hij zegt het in meervoud, want Kees heeft inmiddels meerdere webwinkels in de lucht en ook dit jaar wil hij weer enkele nieuwe domeinnamen lanceren. Daar zitten verschillende redenen achter. Onder andere om de concurrentie voor te zijn in Google door meer posities te pakken, maar ook vanwege buitenlandse titels. Want Kees is naast Nederland ook actief in Duitsland, Oostenrijk, België en Frankrijk. Dit jaar verwacht hij uit het buitenland meer orders te krijgen dan in ons eigen land en daar ziet hij dan ook de grootste groei. Vooral HängemattenGigant.de, de Duitse webshop van het bedrijf, zou wel eens hard kunnen gaan dit jaar.

‘Verzenden naar Duitser goedkoper dan naar Nederlandse klant!’
“We zetten er vrij serieus op in. Recent begreep ik van mijn vervoerder DPD dat we een aardige prijsverhoging krijgen voor pakketleveringen in Nederland, maar dat we door onze nieuwe volumes juist weer goedkoper kunnen versturen naar Duitsland. Ook voor Nederlandse consumenten blijf ik gebruikmaken van DPD. Vooral vanwege ons type bestelling. Onze pakketjes zijn vanwege onze producten niet altijd een schoenendoos-formaat. Een hangmatstandaard kun je het beste via DPD verzenden en nu we de nieuwe staffels in Duitsland bereiken kunnen we zelfs goedkoper naar een Duitse consument verzenden dan naar een Nederlandse klant.”

“We zijn erg actief met SEO in Duitsland en hebben nu nummer één- of twee-posities op onze belangrijkste trefwoorden gescoord. Daarmee verwacht ik veel omzet binnen te halen deze zomer! Veel webwinkeliers geven aan dat het een lastig land is en dat ontken ik niet. Er is veel meer concurrentie. Voor je scoort op mooie trefwoorden ben je even bezig. Wij schrijven zelf veel (gast)blogs en huren ook tekstschrijvers in maar wat kun je nu over een hangmat zeggen? Na een tiental artikelen is de inspiratie vaak al wel een beetje op. Om écht door te kunnen pakken moet je zoveel content genereren dat wij wel al enkele tekstschrijvers hebben versleten.”

Naast SEO wordt ook de Duitse consument wel eens omschreven als lastiger, maar dat valt bij Kees gelukkig reuze mee. “Klanten zijn daar veel juridischer onderlegd en een foutje wordt daar echt niet getolereerd. Maar bij de lancering heb ik wel wat hulp ingeschakeld en we zijn al even actief. Ook de beruchte retourenpercentages van de Duitsers vallen voor ons hartstikke mee. In tegenstelling tot bijvoorbeeld kleding, kopen mensen niet drie hangmatten in verschillende kleuren of maten om er weer twee te retourneren. Iets dat je juist van veel kledingwebshops hoort over Duitse klanten.”

Kees erkent wel dat de concurrentie in landen als Duitsland en Frankrijk erg hoog is. “Op platformen als Amazon zijn wij niet meer actief, want je ziet dat daar soms tarieven worden aangeboden die vergelijkbaar zijn met waar wij voor inkopen. Service of kwaliteitverschil telt niet mee. Dat je mag retourneren, dat het uit eigen voorraad direct wordt verzonden en dat je alleen kwalitatief materiaal verstuurt is op Amazon geen rankingfactor. De goedkoopste staat simpelweg bovenaan.”

‘Nog dit voorjaar alles over op Magento 2’
Kees is dus druk met de SEO, al geeft hij aan dat daar de grootste piek ook al van verstreken is. Momenteel is hij erg druk met de techniek. “We gebruiken Magento en Magento 2 ziet er goed uit! Nog niet al onze plugins zijn compatible, maar dat gaat niet lang meer duren. Nog deze lente verwacht ik alles over te zetten zodat we deze zomer al onze hangmatten via Magento 2 kunnen verkopen. Dat betekent dat we daar nu druk mee bezig zijn.”

Alles bij elkaar verwacht Kees een mooie groei in 2016. “Als we onze Google-posities even vast kunnen houden en de overstap naar Magento 2 vloeiend verloopt denk ik dat ik voorzichtig ben als ik een omzetgroei van 30% voor onze onderneming verwacht!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten